Små børn kan nu lege og programmere med robotter på biblioteket i AarhusFoto: Alexandra Instituttet

Små børn kan nu lege og programmere med robotter på biblioteket i Aarhus

Det kan være svært for små børn at forstå, hvordan programmering fungerer. På hovedbiblioteket Dokk1 i Aarhus har børnene mulighed for at lege med små, programmerbare robotter, kaldet Blue-Bots.

Det digitale tilbud øger børns forståelse af, at man også kan give en vaskemaskine eller brødrister en kommando.

Hovedbiblioteket Dokk1 i Aarhus har siden det blev bygget i 2015 haft et WizeFloor-gulv på førstesalen, som børnehaver og skoleelever har kunnet komme og lege på.

Men normalt foregår legen ved, at børnene hopper rundt og interagerer med forskellige bevægelsesspil, som en projektor projicerer ned på gulvet.

Nu er gulvet blevet udstyret med små, programmérbare robotter, kaldet Blue-Bots, som børnene via Bluetooth kan styre og programmere fra en tablet.

Og det er noget, der gør legen langt mere interaktiv, forklarer Sara Petrat-Melin, der arbejder på Dokk1 og laver tilbud til skoler, børnehaver og vuggestuer inden for digital teknologi.

I slutningen af august var det muligt at afprøve en prototype på et WizeFloor-spil til de små robotter under festivalen “Vilde Robotter”, der foregik på Dokk1.

- Blue-Bots giver nogle rigtig gode muligheder for at lege, og kombineret med de interaktive baner i WizeFloor får man mulighed for at nemt at lave nye baner eller at ændre i banerne.

Vi har også snakket om muligheden for, at børnene selv kan tegne en bane, som fx et skattekort, som vi så kan lægge ind i WizeFloor.

- Det giver en rigtig god ramme i forhold til at fortælle historier.

Robotten trækker et spor efter sig, når den kører på banen, og hvis den rammer en bombe, så eksploderer den, og den form for interaktivitet synes børnene er sjov.

Det motiverer dem til at ramme den rigtige programmering, fortæller Sara Petrat-Melin.

Det er Alexandra Instituttet, der står bag udviklingen af WizeFloor og integrationen med de små robotter.

Ifølge Kaspar Rosengreen Nielsen, Principal Software Architect hos Alexandra Instituttet, så har ideen netop været at undersøge, hvordan man kan få børn til at arbejde med en form for programmering.

- Det er en idé, som vi længe har ønsket at udforske, og nu opstod muligheden for at samarbejde med Dokk1 og AU. Vi har så været nede på Dokk1 en af de torsdage, hvor de har åbent værksted, kaldet Digital Leg, og hvor børnene kan komme og lege med robotterne. Her har vi fået prototypen testet af og samtidig fået det gjort bedre og bedre, fortæller han.

“Jeg fortæller den, hvad den skal”

Samarbejdet mellem Dokk1 og Alexandra Instituttet er kommet i stand igennem Ole Caprani, Associate Professor på Institut for Datalog på Aarhus Universitet, der har lang erfaring med at arbejde med robotter, og som også er med i udviklingen af de digitale tilbud til børnene på Dokk1.

- Der var én pige, der engang sagde: “Når jeg programmerer robotten, fortæller jeg den, hvad den skal”. Det er meget præcist beskrevet af en pige i 3. klasse.

Ifølge Ole Caprani er det netop det, som programmérbar teknologi kan.

Man kan programmere en robot til at gøre noget på egen hånd. Det er ikke så nemt at opdage, hvis du sidder og spiller et spil.

Men det bliver meget tydeligt for børnene, når de sidder med en fysisk robot, som de har programmeret til at gøre noget på egen hånd.

- Når du er 3-4 år, så er programmering en svær ting at forstå. Men når vi har været ude i børnehaverne, og børnene har stået med de her Blue-Bots, så kan vi se, hvordan de begynder at undersøge, hvad det her er for noget, og hvordan det bliver konkret for dem, at robotten kører en bestemt rute, når de trykker frem, frem, drej, drej.

- Der kommer en kobling imellem det, de trykker, og det den gør, og så er du ovre i at forstå, at du også kan give fx en vaskemaskine eller en brødrister nogle kommandoer.

-rh

18/9 2023