Skoleelever gør banebrydende opdagelser om Danmarks bjørnedyrNæsten 28.000 folkeskoleelever deltog i Masseeksperimentet '23. Foto: Thomas Evaldsen

Skoleelever gør banebrydende opdagelser om Danmarks bjørnedyr

I et unikt samarbejde mellem danske folkeskoleelever og forskere er Danmarks bjørnedyrsfauna blevet kortlagt i hidtil uset omfang.

Omkring 28.000 elever deltog i maj 2023 i dette omfattende citizen science-projekt, der har ført til flere overraskende opdagelser om disse fascinerende mikroorganismer.

Før projektet kendte forskerne kun til 14 danske arter af bjørnedyr i mos og lav.

Efter elevernes grundige kortlægningsarbejde er dette tal steget markant til hele 55 arter - hvoraf syv er helt nye for videnskaben og endnu ikke har fået navne.

- Projektet har ikke alene mangedoblet vores viden om den danske bjørnedyrsfauna og disses udbredelse på tværs af landet.

- Projektet har også vist, hvordan man ved hjælp af citizen science-samarbejde mellem skoleklasser og forskningsinstitutioner kan gennemføre nationale studier, der ellers ville være umulige at udføre, udtaler Martin Vinther Sørensen, forsker og lektor på Statens Naturhistoriske Museum.

Undersøgelsen har også afsløret uventede geografiske mønstre i bjørnedyrenes udbredelse.

Det ellers antaget almindelige skildpaddebjørnedyr (*Echiniscus testudo*) viste sig kun at findes på øerne - Fyn, Sjælland, Langeland og Bornholm.

I Jylland fandt man derimod helt andre *Echiniscus*-arter, som ikke tidligere var registreret i Danmark.

Nye arter venter på navngivning
En særligt spændende opdagelse er, at Danmark huser ikke mindre end ni arter af *Milnesium*-slægten, hvor man tidligere kun kendte til én art.

Endnu mere overraskende er det, at den mest almindelige *Milnesium*-art i Danmark viser sig at være en helt ny, ubeskrevet art.

Denne art vil blive navngivet med hjælp fra de elever, der har været med til at indsamle den, når forskningsrapporten udgives i 2025.

Projektet var en del af Astras årlige Masseeksperiment, hvor 1.271 skoleklasser deltog. Lene Christensen, programleder for Masseeksperimentet, understreger projektets pædagogiske værdi:

- Det giver så meget mening for elevernes motivation og den naturvidenskabelige undervisning, at eleverne ved de arbejder med autentiske metoder, at det er 'hands on' og de indsamlede data skal bruges til noget i virkeligheden.

Masseeksperiment er Danmarks største 'student science' projekt og arrangeres af Astra - det nationale naturfagscenter.

Projektet udvikler hvert år et nyt eksperiment i samarbejde med forskere. Formålet er at give eleverne praktisk erfaring med naturvidenskabelige undersøgelsesmetoder og motivere dem gennem deltagelse i rigtig forskning.

-rh

30/10 2024