Kronborg Slot vinder prisKronborg Slot i Helsingør. Kronborg Slot

Kronborg Slot vinder pris

Kronborg Slot i Helsingør har vundet en pris for at skabe en nyskabende, overraskende og anderledes måde at formidle historie og kulturarv.

Kronborg Slot har netop vundet Historiske Dages ”Fornyelsespris 2024” for aktiviteten ”Historiejagt”, der kan opleves i alle skoleferier på slottet.

De seneste to år har Kronborg Slot udviklet en særlig aktivitet til skolernes ferier, hvor børnefamilier stilles et dilemma med en historisk krog.

Rundt omkring på slottet møder familierne levende karakterer i historiske dragter, der hver især giver gæsten spor.

- Historiejagten er et nyskabende koncept, der gør gæsterne til hovedpersonerne. Når de ankommer til slottet, får de en opgave som de skal hjælpe med at løse.

- Det er en meget bevidst måde at præsentere børnefamilierne for komplicerede, historiske emner fra renæssancen på en sjov og legende måde.

- Gæsterne lever sig helt ind i det og de vender gerne tilbage fra ferie til ferie for at kaste sig over den næste Historiejagt, siger Christian Struckmann-Irgens, slotschef på Kronborg Slot.

Emnerne for historiejagten skifter fra skoleferie til skoleferie, ligesom gruppen af historiske karakterer også ændrer sig.

Det kan f.eks. være køkkenpigen, hofdamen, perlestikkeren og lensmanden, der inviterer gæsten ind i et univers med fokus på overtro og hekseprocesser.

Eller sømanden, den fine enke, kroejeren og kaptajnen, hvis dilemma handler om kolonihistorie i Kronborgs storhedstid under renæssancen.

På Kronborg Slot er man naturligvis glad for æren ved at vinde ”Årets Fornyelsespris 2024”, der blev uddelt den 9. marts ved Historiske Dage i Øksnehallen.

- Det er en fantastisk anerkendelse af ”Historiejagten” og den udvikling, vi har været igennem på Kronborg Slot.

- Historiejagten har været en vigtig del af at vende vores publikumsbillede på hovedet, så vi nu fokuserer meget på det danske og svenske marked, da vores internationale gæster forsvandt fra den ene dag til den anden på grund af corona.

- Selvom de oversøiske gæster nu er på vej tilbage, holder vi fortsat godt fast i danskerne og svenskerne, så vi er meget glade for anerkendelsen fra både gæster og fra branchen med denne pris, siger han.

Historiske Dages Fornyelsespris uddeles for at "fremhæve og præmiere nye, nyskabende, overraskende og anderledes måder at formidle historie og kulturarv og gøre dem tilgængelige for flere mennesker". Udover et trofæ formet som et ”H” fulgte der en plakette og 10.000 kroner med prisen.

- Vi er enormt stolte af at vinde Årets ”Fornyelsespris” for Historiejagten, og det skal helt sikkert fejres med medarbejderne som tak for deres store indsats, siger slotschefen.

Den næste ”Historiejagt” på Kronborg Slot kan opleves i påskeferien, hvor det er muligt at deltage på dansk og på engelsk.

I påskens Historiejagt er Christian 4. omdrejningspunktet, og gæsterne skal hjælpe med at samle bemanding til en farlig sørejse til de fjerne lande.

Børn under 18 år har som altid gratis entré til Kronborg Slot, der er en del af Nationalmuseet.

12/3 2024