Fire skoler i Gladsaxe får penge til at realisere klimaprojekterElever viser deres klimaforslag frem i Grønnemose Skoles Festsal. Foto: Kaj Bonne

Fire skoler i Gladsaxe får penge til at realisere klimaprojekter

240 elever fra 5. årgang på fire skoler præsenterede deres forslag til lokale klimaindsatser for politikere og fagfolk på Klimafestivalen i Høje Gladsaxe.

Stemningen var høj, da 240 elever fra 5. årgang præsenterede deres forslag til lokale klimatiltag overfor Gladsaxes borgmester, byrådsmedlemmer og fagfolk ved Klimafestivalen i Grønnemose Skoles Festsal.

Eleverne, som alle kom fra Grønnemose-, Gladsaxe-, Skovbrynet- og Søborg-skoler, havde inden modtaget undervisning i klima og udviklet deres ideer i samarbejde mellem Tænketanken Concitos Klimaambassade, videnscentret Deltager Danmark og deres lærere.

Penge til at realisere et projekt på hver skole

Festivalen munder ud i, at hver af de fire skoler stemmer på deres egne projekter og peger på et, de gerne vil arbejde videre med.

Der er så sat penge af til, at hver skole kan arbejde videre med det projekt, som har fået flest stemmer.

Klimaet betyder rigtig meget for jeres fremtid, og vi skal sammen passe rigtig godt på den jordklode, vi har.

Her i Gladsaxe vil vi reducere CO2-udledningen med hele 70 procent inden 2030. Det bliver svært, så tænker godt, at vi kan lykkes med det.

Især når I også kommer med jeres idéer til, hvordan vi gør det, sagde borgmester Trine Græse, inden hun gik rundt til børnene for at få en snak om deres projekter.

Samarbejde med Concito og Deltager Danmark

Eleverne er blevet undervist i forskellige områder indenfor klima af tænketanken Concitos Klimaambassade, mens organisationen Deltager Danmark har hjulpet med at designe læringsprocessen og forløbet.

Både Concito og Deltager Danmark er de førende på både deltagelses- og vidensområdet omkring klima. Og begge organisationer syntes, at det har været spændende at deltage.

Led i indsatsen som Børnevenlig By

Gladsaxe Kommune blev i august certificeret af Unicef Danmark som den tredje danske Unicef Børnevenlig By.

Det betyder, at kommunen skal lytte til børn og unge og inddrage dem i udviklingen af byen.

Gladsaxe har de seneste to år uddannet medarbejdere i at inddrage børn og unge.

Der har været afholdt byvandringer for unge, børn har været inddraget i at indrette legepladser og læringsmiljøer på skolerne, og på klimafestivalen har de nu givet deres ønsker og ideer til, hvordan kommunen kan arbejde med klima og CO2-udledning lokalt.

20/11 2023