Skru ned for støjen med kreative akustik-miljøer
Dekoration i klasselokale med Silent Deco Flexible med verdenskort.

Skru ned for støjen med kreative akustik-miljøer

Vi diskuterer ofte folkeskoleelevers indlæringskurve, men glemmer det afgørende fundament: Kan de høre, det de skal? Nej, siger ekspert i akustik og peger på løsningen

Af: Mette Røhrmann Bau

Akustikken er dårlig på rigtig mange skoler landet over. Eleverne reagerer uroligt og har svært ved at høre, det der bliver sagt. Og lærerne underviser i støj. Det er ikke et nyt problem – alligevel bliver det ikke løst.

– Det store akustikproblem på skolerne bliver ved. Et problem som ikke bliver prioriteret i skolernes økonomi. Og det er synd for både børn og lærere, for der er mange gode og billige løsninger, der sænker støjen i klasselokalerne og dermed øger indlæringen, fortæller Karsten Skytteløv, ekspert i akustikregulering og direktør i Lydac Akustik.

Han har i de sidste måneder turneret rundt til flere af landets folkeskoler for at opsætte nye kreative løsninger. Han peger på de rigtig gode og billige kreative akustikmiljøer som opslagstavler og fotos lavet på akustikplader, der udover at løse akustikproblemet også bidrager til stemning, kreativitet og æstetik på skolen.

Et lydhelvede

– I mange klasselokaler er dagligdagen et rent lydhelvede for både elever og lærere. Og det gavner på ingen måde, det skolerne er sat i verden for – nemlig faglig indlæring. Masser af undersøgelser viser, at indlæringen stiger hos elever, der lærer i gode akustikmiljøer, fastslår Karsten Skytteløv.

Det altoverskyggende problem med dårlig akustik er, at overskuddet hos eleverne falder og konflikterne stiger.

Den dårlige akustik opstår typisk, fordi efterklangstiden i lokalet er for lang. Lyde og stemmer kører rundt og bliver hængende i lokalet uden at dø ud. Derfor bliver lyden højere. Elever og lærere skal tale højere eller råbe for at blive hørt. Træthed, konflikter, stress og hovedpine tager til, når støjniveauet rammer loftet.

– Dårlige lytteforhold giver dårligere resultater for eleverne. De kan ikke koncentrere sig om det, de skal høre. Koncentrationen falder, når akustikken er dårlig, og både elever og lærere bliver mere trætte op ad dagen, fortæller Karsten Skytteløv.

Problemet er til stede, fordi de bygningsmaterialer, der er brugt på mange skoler, er fra en tid, hvor man ikke var særligt opmærksom på at sikre gode lydforhold. Derfor findes problemerne på næsten alle folkeskoler, der er bygget for mere end fem-ti år siden.

– Efterklangstiden ligger ofte på mere end det dobbelte af, hvad den burde, og selvom hverken elever eller lærere tænker over det i det daglige, så er det noget, der virkelig mærkes hver dag i negativ retning, pointerer Karsten Skytteløv.

Få øjnene op

Ifølge Karsten Skytteløv skubber mange skoler problemerne foran sig år efter år.

– Der er selvfølgelig uvidenhed på området, men for mange skolers vedkommende er problemet for længst afdækket gennem lærernes arbejdspladsvurderinger. Støjniveauet og dårlig akustik er et emne, der i de senere år har optaget både eleverne, lærerne og forældrene.

Når der trods viden ikke er sket noget på skolerne, skyldes det ifølge Karsten Skytteløv udelukkende økonomien.

– Akustikken er totalt nedprioriteret. Det er en stor fejl, for det er et af de områder, hvor skolerne meget hurtigt vil mærke en markant forskel, når vi taler elevernes trivsel og indlæringskurve. Mange skoler tror akustikregulering kræver en totalrenovering og er dyrere, end det faktisk er, fortæller Karsten Skytteløv.

– Jeg mener, det er på tide at tage elevernes indlæring alvorligt og sikre at undervisningslokalerne øger indlæringen frem for at sænke den. Larm er langtfra altid et problem, lærerne kan tysse ned. Det er rammerne, den er gal med, fastslår Karsten Skytteløv.?

Om Lydac Akustik

Lydac Akustik har gennem 30 år været leverandør af akustikløsninger til skoler over hele landet. Virksomheden tilbyder gratis akustik-analyser på skoler i hele landet. Al rådgivning har det udgangspunkt, at skolen skal have den bedste akustikløsning til en økonomisk fordelagtig pris. Skolen modtager analyser og beregninger på efterklangstid samt forslag til forbedringer.

Lydac Akustik arbejder med mange former for akustikregulering til skoler. Pladerne kan bruges som en del af skolens indretning og være fx opslagstavler eller billeder. Lydac benytter også systemet Dæmpit Komfort, der bliver sat op i eksisterende lokaler, uden at der skal flyttes på ventilation eller el. Systemet kan sættes op af skolens egen serviceleder.

www.lydac.dk

25/8 2017