Viva Frida Kahlo
Viva Frida Kahlo
Ny kampagne skal inspirere danske børnefamilier til grønnere madkulturFoto: Madkulturen

Ny kampagne skal inspirere danske børnefamilier til grønnere madkultur

En ny landsdækkende indsats med navnet "Smag dig frem - gør Danmark grønnere" skal hjælpe danske børnefamilier med at omlægge deres madvaner i en grønnere og sundere retning.

Ny kampagne skal inspirere danske børnefamilier til grønnere madkultur

En ny landsdækkende indsats med navnet "Smag dig frem - gør Danmark grønnere" skal hjælpe danske børnefamilier med at omlægge deres madvaner i en grønnere og sundere retning.

Projektet, der løber over tre år, har modtaget markant økonomisk støtte med 18,3 millioner kroner fra Nordea-fonden og 28,9 millioner fra Novo Nordisk Fonden.

Målet er at nå ud til hele 500.000 børnefamilier gennem forskellige initiativer i hverdagen.

Undersøgelser viser, at to ud af tre danske børnefamilier ønsker at spise både sundere og grønnere, men mange finder det udfordrende at realisere i en travl hverdag.

Bag projektet står Fødevarestyrelsen, Forbrugerrådet Tænk og Madkulturen, der vil implementere initiativet både nationalt og med særligt fokus på Svendborg, Kolding og Slagelse, hvor 10.000 børnefamilier vil blive direkte involveret.

DR vil samtidig sætte fokus på dansk madkultur gennem forskellige programmer.

Arne Astrup fra Novo Nordisk Fonden påpeger, at mange familier ønsker at erstatte kød med grønne alternativer, men mangler konkrete færdigheder til at sammensætte velsmagende og næringsrige måltider.

Projektet vil derfor møde familierne, hvor de er - fra skolernes madkundskabslokaler til arbejdspladsernes kantiner, supermarkeder og sociale medier.

Christine Paludan-Müller, uddelingschef i Nordea-fonden, ser store perspektiver i projektet.

Hun fremhæver særligt potentialet i at udvikle en model, der kan inspirere til lignende initiativer på landsplan og dermed styrke sunde, grønne madfællesskaber i Danmark.

Initiativet vil gennem praktiske aktiviteter og inspiration hjælpe familier med at overkomme hverdagens udfordringer med at implementere en grønnere madkultur, der både gavner sundhed og klima.

-rh

12/2 2025