Nyt studie afslører seksåriges udfordringer med klumper i madenI studiet bad forskerne 485 børn mellem 5 og 12 år vælge imellem seks forskellige fødevarer med og uden klumper, kerner og frugtstykker i. Foto: Getty

Nyt studie afslører seksåriges udfordringer med klumper i maden

Et nyligt udgivet studie fra Københavns Universitet har kastet lys over en specifik aldersgruppe, der har særligt svært ved at acceptere klumper, kerner og andre faste stykker i deres mad.

Forskningen viser, at børn i seksårsalderen er den gruppe, der er mindst begejstret for denne type tekstur i deres fødevarer.

I studiet, som involverede 485 børn mellem 5 og 12 år, blev deltagerne bedt om at vælge mellem forskellige fødevarer med og uden klumper.

Resultaterne afslørede, at de seksårige i 76 procent af tilfældene foretrak fødevarerne uden klumper - den højeste andel blandt alle aldersgrupperne.

Ching Yue Chow, ph.d. og førsteforfatter på studiet, forklarer, at denne modvilje mod kompleks tekstur i maden kan være en beskyttende funktion hos børn.

Formålet er at forhindre dem i at spise potentielt giftige eller farlige fødevarer, når de begynder at blive mere selvstændige.

Denne mekanisme, kaldet fødevareneofobi, starter typisk i toårsalderen og topper, når barnet er omkring seks-syv år gammelt.

Selvom seksårige kan være særligt kræsne med klumper i maden, viste studiet også, at lysten til at spise mad med varierende tekstur gradvist stiger hos de 7-12-årige.

Dette kan skyldes, at børn i skolealderen bliver mere påvirket af deres jævnaldrende og får mod på at prøve nye typer mad.

For forældre, der kæmper med at få deres seksårige til at acceptere mad med klumper, anbefaler Ching Yue Chow at være vedholdende og introducere nye retter op til 15 gange, samtidig med at der serveres velkendt mad.

Hun understreger vigtigheden af at undgå tvang eller belønninger, da dette kan have en negativ indvirkning på barnets forhold til mad.

Studiet giver værdifuld indsigt i børns madpræferencer på tværs af aldersgrupper, hvilket kan være til gavn for både forældre, sundhedsprofessionelle og fødevarevirksomheder.

Ved at forstå den bagvedliggende psykologi hos børn kan man udvikle produkter og strategier, der imødekommer deres behov og præferencer.

Ching Yue Chow håber, at dette forskningsresultat kan inspirere forældre og fødevareproducenter til at tage hensyn til børns udvikling og præferencer, når de tilbereder måltider eller skaber nye produkter.

Ved at gøre dette kan man undgå unødig kræsenhed og i stedet fremme en sund og varieret kost hos børn i alle aldre.

3/7 2024