Odenses SFO'er og ungdomscentre styrker børn og unges trivsel
Når børn og unges skoledag slutter, har de brug for et fristed, hvor de kan udfolde sig kreativt, chille eller fordybe sig i noget, de ikke på forhånd vidste kunne blive til en interesse - og det helt uden at blive bedømt
Den arena skal Odenses SFO'er og ungdomscentre fremover tilbyde byens børn og unge i endnu højere grad end i dag.
De fritidspædagogiske tilbud spiller en væsentlig rolle i forhold til børn og unges trivsel.
Her oplever de tillidsfulde voksenrelationer, medbestemmelse og bedømmelsesfrie miljøer, hvor børn og unge kan dyrke deres interesser og være en del af et positivt fællesskab med andre børn, unge og fagprofessionelle.
Sådan lyder det i den nye vision, der gælder for SFO/SFO2 på folkeskolerne, specialtilbuddenes SFO samt byens ungdomscentre og dertilhørende pædagogiske indsatser under UngOdense.
- Jeg er glad for at slå fast, at vores fritidstilbud er værdifulde for børn og unges trivsel og dannelse på lige linje med skoledagen.
- Her skaber dygtige pædagoger dyrebare åndehuller, hvor børn og unge ud fra egen lyst og motivation kan være optaget af stort og småt uden at blive målt og vejet.
- Hvor børn og unge mødes af voksne, der tilbyder trygge relationer, lærer dem medbestemmelse og viser dem værdien af at deltage i frie fællesskaber, siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen.
Med børn og unges trivsel for øje vil de fritidspædagogiske tilbud have følgende seks værdier i fokus:
- Tillidsfulde voksenrelationer
- Positive fællesskaber
- Bedømmelsesfrie miljøer
- Børn og unges ret til medbestemmelse
- Samvær og lærende processer
- De fysiske rammer og deres anvendelse
Visionen for fritidspædagogik "Sammen om mangfoldig fritid" bliver lanceret den 27. august for omkring 550 ledere og medarbejdere fra SFO/SFO2, ungdomscentre og de specialiserede skoletilbud.
Blandt dem er fællestillidsrepræsentanten for skolepædagogerne, Henrik Brandt Rasmussen.
- Med visionen bliver der givet nogle meningsfulde pejlemærker for fritidspædagogernes faglighed. For eksempel lyses der på vores relationsarbejde med børn og unge, som for mange kan være usynligt.
- Vi siger, at børnene og de unge skal være nogen, før de kan blive noget. Det kræver, at de kan hvile i sig selv.
- I en tid hvor børn og unge mødes af ydre forestillinger om, hvordan de skal være og ikke være, er det vigtigt, at vi som fritidspædagoger tilbyder dem nogle steder, hvor de oplever, at de har en værdi i sig selv som menneske - og ikke i kraft af en præstation, siger han på vegne af pædagoggruppen i Odense Kommune.
Fakta
- Visionen er blevet til på baggrund af involvering af mange forskellige parter: børn, unge, medarbejdere, ledere, forældre, ledere, indsamlet ekspertviden samt erfaringer fra andre kommuner.
- I efteråret bliver lanceringen af visionen fulgt op af flere læringslaboratorier, hvor medarbejderne i de enkelte fritidstilbud arbejder videre med, hvordan de lokalt omsætter visionens kerneelementer til hverdag.
-rh