En kongelig sommer på RosenborgFoto: Jens Ole Jacobsen

En kongelig sommer på Rosenborg

Som en anden solkonge driver Frederik 3. (1609-1670) rundt på Rosenborg i skolernes sommerferie.

I historiske dragter og med små scener vil de vække tiden omkring enevældens indførsel i 1660 til live for øjnene af publikum.

Og håbe, at 1600-tallet på den måde bliver sprællevende for enhver, der vil forstå, hvordan livet historisk har foldet sig ud på Rosenborg. Kongen, dronningen og hofdamen vil ikke lade sig mærke med gæsternes tilstedeværelse, men vil med deres næppe hørbare samtaler skabe en dramatisk ramme omkring slottets historie.

Festens dronning
Denne form for time-travelling er blot en af flere ting, som man kan opleve på Rosenborg i sommerferien. Små og store kan også kaste sig ud i at lave festmasker – præcis som skulle man med til et af Dronning Sophie Amalies legendariske maskeballer.

Dronningen var nemlig særdeles dygtig til at iscenesætte sig selv og den nye kongemagt under enevælden, som hun og hendes mand Frederik 3. fik indført i kølvandet på svenskekrigene og tabet af Skåne, Halland og Blekinge.

Sophie Amalie var særlig opmærksom på, hvad der rørte sig ved de europæiske hoffer, og hvordan man præsenterede det danske hof som en stærk og moderne kongemagt.

Det gjorde hun blandt andet ved at afholde ekstravagante fester og store baller – især maskeballer var hun meget begejstret for.

Med et børnehæfte i hånden kan familien derfor også bevæge sig gennem Rosenborg og hjælpe Sophie Amalie med at peppe hendes festforberedelser lidt op.

-rh

Man skal bl.a. afklare, hvad der skal serveres til festen, hvordan gæsterne skal underholdes, og hvilken musik der skal spilles.

Den daglige performance på Rosenborg er skrevet og instrueret af skuespiller og teaterinstruktør Christian Bergman fra Teater Next.

Konceptet og karakterernes ageren er udviklet på baggrund af rådgivning fra inspektør- og formidlingsgruppen ved Kongernes Samling.

Dragterne er skabt af frivillige fra Den Kongelige Systue på Koldinghus under ledelse af Annette Herbst i samarbejde med tekstilkonservatorerne Anna Mimmi Sparr og Merethe Kjeldgaard.

3/7 2024