Teknikken kan integreres i undervisningen og hjælpe til mere bevægelse.
Teknikken kan integreres i undervisningen og hjælpe til mere bevægelse.

Digitalt læringsmiddel får bevægelse ind i undervisningen

Undervisningsappen Mapop kombinerer læring, glæde og bevægelse

Teknikken kommer ud i naturen og naturen ind i undervisningen med planlagte læringsforløb ved hjælp af den mobile app Mapop. Med Mapop sendes eleverne ud på et orienteringsløb, som de rent faktisk lærer af – men Mapop er meget mere end et orienteringsløb. Mapop er et moderne, digitalt læringsmiddel, der gør det let for lærere og pædagoger at lave, gennemføre og evaluere didaktiske læringsforløb for elever i grundskolen. Alt hvad eleverne skal bruge, er en smartphone eller tablet og Mapop-appen, der er gratis at downloade.

Brugerne i centrum

Mapop er udviklet i samarbejde med undervisere og elever ved Stolpedalsskolen i Aalborg.Her fortæller lærere og pædagoger, at de ønsker:

  • at integrere it yderligere i undervisningen.
  • at eleverne skal have det sjovt, imens de lærer.
  • hjælp til at efterleve kravet om 45 minutters bevægelse i undervisningen.

Mapop kan bruges i alle fag og til alle klassetrin, og indholdet kan differentieres til den enkelte elevs faglige niveau og læringsmål.

Henrik Kristensen fra Mellervangskolen i Aalborg har brugt Mapop i en specialklasse i udskolingen og siger:

– Mapop virker særlig godt i en specialklasse – i hvert fald ved os. Alle er ikke så glade for at bevæge sig, og her er Mapop en rigtig god måde at komme ud alligevel.Henrik Kristensen har 13 elever i specialklassen, og når de benytter Mapop, så er alle eleverne med. Han fortæller, at “det er kanon, at man kan bruge det i alle fag – også i idræt”. Typisk opdeler han eleverne i grupper, men til idræt er det individuelt, hvor eleverne fx laver forskellige crossfit-øvelser, hver gang de kommer til en ny post.

– Der er en god effekt på vores elever, siger Henrik Kristensen.

Han er mildest talt begejstret for Mapop, fordi den rammer bredt og ifølge Henrik er givende både for den faglige læring, motion og bevægelse, sociale kompetencer samt træning i at samarbejde.

Mapop bliver endnu bedre

Miracle, som står bag mapop, har i starten af året fået tildelt støtte til at udvikle på Mapop. Undervisningsministeriet uddeler i samarbejde med KL, Erhvervsministeriet og Finansministeriet midler til udvikling af innovative digitale læremidler til grundskolen. Derfor bliver der senere på året udgivet en version af Mapop, hvor der gøres brug af det allerede eksisterende UNI-login, og samtidig gives mulighed for nemt at implementere læringsmål på de planlagte ruter.

 

Prøv Mapop gratis – netop nu

Hvis du gerne vil kombinere it, bevægelse og glæde i en naturlig rolle i dine elevers læring, så kan du prøve mapop gratis netop nu. For eleverne er Mapop gratis at downloade og bruge. Læs mere på www.mapop.dk

Seneste artikler

Til kamp mod usunde snacks

Størstedelen af det sukker vi indtager, spiser vi mellem måltiderne. Nu har 155.000 skolebørn i 4.-7. klasse taget kampen op mod sukkeret

GoCook · 04-12-2017

Frisk luft har effekt som et ekstra skoleår

Eleverne klarer sig markant bedre, når luftkvaliteten er i top. Det viser et DTU-forsøg fra Vallensbæk Skole, hvor to lokaler fik monteret et ventilationsloft

Troldtekt · 04-12-2017

Med VR-briller kan unge genopleve sig selv fremlægge – og lære af det.

Klædt på til bedre selvværd

Et nyt samarbejde mellem mobilselskabet Call me og Meptek skal hjælpe danske unge til et større selvværd og til at indfri deres fulde potentiale

Call Me og Meptek · 04-12-2017

Foto: Det Kongelige Teater

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Med nye partnerskabsaftaler får flere børn og unge adgang til kunst og stifter bekendtskab med de klassiske kunstarter

Det Kongelige Teater · 04-12-2017

Med Edulabs læringsportal gøres matematikken til en leg for børnene.

Brøker maskeret som banko, krig, fangeleg og stafet

Folkeskolereformen stiller krav om bevægelse i skolen, og da hverdagen i skolen i forvejen er fyldt med krav og mål, er det oplagt at inddrage bevægelse som en del af den faglige læring

Edulab · 04-12-2017