Hurtigt internet skal forebygge IT-knas i undervisningen

#### Undervisning er blevet meget digital og bliver kun mere og mere digital. F.eks. har coronakrisen vist, hvor brugbar og nødvendig digital undervisning kan være.

Men onlineundervisning og undervisning, hvor internettet bruges meget, stiller krav til internetforbindelsen.

Under coronakrisen har lærere og elever mødtes over videoforbindelser. Og i klasselokalerne læser eleverne bøger på nettet, der streames film, som skal bruges i undervisningen, og eleverne gamer samt ser videoer på nettet i frikvartererne. Disse ting kræver en hurtig internetforbindelse.

Med hurtigt internet sikrer man, at undervisningen forløber gnidningsfrit, og at lærere og elever bruger undervisningstiden optimalt på digital læring, frem for at de bruger den på at kæmpe med en dårlig Skypeforbindelse, hakkende undervisningsfilm eller at ordne en internetforbindelse, der bryder sammen.

Internettest viser muligheder

Hvis internettet skal være meget hurtigt og stabilt, skal skoler vælge en god internetudbyder samt være klar til at betale lidt mere. Det er vigtigt at finde en udbyder, som kan garantere godt og stabilt internet samt god service. Internetpriser afhænger af hastigheden, og højere hastigheder er dermed dyrere. Men til gengæld får skolen en stabil forbindelse, som er vigtig for undervisningen.

Bredbåndsforbindelse og hastighed afhænger af adresser. For eksempel er der på nogle adresser mulighed for fiber og hastigheder på op til 2.500 Mbit. På andre adresser er dette ikke en mulighed. Derfor er det vigtigt at få målt forbindelsen på sin adresse. Det kan gøres på Tjekditnet.dk. En hjemmeside, som blandt andre Energistyrelsen står bag.

Hjemmesiden giver også et overblik over internetudbydere samt priser på billigt internet, hvor forbrugerne så kan vurdere og vælge det billigste internet baseret på deres internetforbrug.

Fibernet er vejen frem til effektiv undervisning

Fibernet er en lynhurtig forbindelse, fordi det er lyslederkabler, der leverer forbindelsen. Lynhurtige forbindelser som denne er vigtig at have på skoler, fordi der jo ofte er flere hundrede personer på skoler. Flere hundrede personer, som alle har tablets, computere og iPhones, der er tilkoblet skolens Wi-Fi på samme tid. Har skolen ikke en internetpakke med en meget høj internethastighed, kan forbindelsen ganske enkelt ikke holde til al den internetaktivitet og alle de enheder.

Stabilt internet skaber effektiv undervisning. Grunden til det er, at lærere og elever kan fokusere på at se undervisningsfilm og videoer samt bruge internettet til opgaveløsning – i stedet for at skulle bruge tiden på at slås med en langsom forbindelse. Skoler, der oplever problemer med deres bredbåndsforbindelse og kan se, at det påvirker undervisningen negativt, kan derfor med fordel skifte til en hurtigere internethastighed. Gerne til fibernet, hvis det er muligt på skolens adresse.

Mange internetudbydere tilbyder internetabonnementer med hastigheder på op til 2.500 Mbit, hvilket er meget hurtigt. Disse hastigheder er relevante for skoler og kan sikre, at undervisningen forløber optimalt.

En lynhurtig bredbåndsforbindelse kan altså forebygge IT-knas i klasseundervisningen og onlineundervisningen, fordi hurtige forbindelser kan holde til, at mange personer bruger internettet på mange enheder på samme tid. Det vil sige, at mange klasser på samme tid kan streame undervisningsfilm, se videoer på YouTube, læse onlinebøger osv., uden at forbindelsen bliver dårlig. Når forbindelsen ikke er dårlig, kan hver klasse nå mere i undervisningstimerne og få gavn af effektiv onlineundervisning.

11/3 2022