Webinar: Behandlingsskolerne giver elever med særlige behov en ny chanceKaspar Dalsgaard, skoleleder for Dagbehandlingsskolernes kategori 2 skoler

Webinar: Behandlingsskolerne giver elever med særlige behov en ny chance

For mere end 20 år siden startede Behandlingsskolerne med ét barn, én psykolog og én lærer. I dag driver organisationen 14 forskellige skoletilbud for børn og unge med særlige behov.

Kasper Dalsgaard, der er chef for syv af skolerne, fortæller om deres mission og hvordan de skaber succesoplevelser for elever, der ofte har oplevet mange nederlag i det almindelige skolesystem.

Du kan se hele webinaret her

- Vores primære mission er at skabe en skoledag, hvor undervisning, behandling og pædagogik går hånd i hånd, fortæller Kasper Dalsgaard.

- Vi tror på, at alle børn har potentiale. Det potentiale arbejder vi med ved at prøve at skabe de rette rammer og give dem lov til at udfolde det.

Komplekse udfordringer kræver individuelle løsninger
Eleverne på  har i gennemsnit 3,7 diagnoser, og mange har været igennem flere skoleskift uden at finde sig til rette. Det kræver en særlig tilgang at hjælpe disse børn og unge.

- Hvis de passede ind i en almindelig specialklasse, så ville de være der. Men problemet er, at de tit har flere diagnoser.

- Den kompleksitet og individuelle tilgang er det, der gør, at de passer ind i vores ramme, forklarer Kasper.

Skolerne arbejder med en miljøterapeutisk tilgang, hvor lærere, pædagoger og psykologer samarbejder tæt om hver enkelt elev.

Psykologerne er fysisk til stede på skolerne, hvilket giver personalet mulighed for løbende sparring og supervision.

Fra mistrivsel til udvikling
Mange elever og forældre kommer med en historik af mistrivsel og nederlag. Derfor er første skridt at skabe tryghed og trivsel.

- Hvis eleverne ikke trives, så er det bare sindssygt svært at udvikle sig både socialt og fagligt, understreger Kasper.

Skolerne arbejder med faste rutiner, små målbare succeser og individuelt tilpassede belønningssystemer for at motivere eleverne.

Forældresamarbejdet spiller også en afgørende rolle. - Vi bliver nødt til at have et tæt samarbejde for at skabe en positiv forandring, siger Kasper.

Skolerne tilbyder derfor også forældresamtaler og hjælp til at tackle udfordringer i hjemmet.

Hvor mange specialskoler reducerer fagrækken, fastholder Behandlingsskolerne alle fag. - Vi har faktisk høje ambitioner på dit niveau, fortæller Kasper.

- Selvom du har nogle vanskeligheder, så kan du godt have fysik, geografi, biologi og alle de andre fag.

Resultaterne taler deres eget sprog: I skoleåret 2022-23 fik 72% af skolernes 9. klasseelever en fuld afgangseksamen med et vægtet gennemsnit.

Forberedelse til fremtiden
Målet er altid at forberede eleverne til et mindre indgribende skoletilbud eller en ungdomsuddannelse. Det sker gennem gradvis tilvænning til større fællesskaber og flere sociale aktiviteter.

- Vi arrangerer ungecaféer, fodboldturneringer og e-sportsturneringer, hvor eleverne kan øve sig i sociale sammenhænge på en tryg måde, fortæller Kasper.

Skolerne arbejder også med praktiske færdigheder som budgetlægning, madlavning og selvtransport.

Nogle elever får efterværn, hvor de fortsat kan få støtte efter at have forladt skolen.

- Det handler om at skabe bro mellem skolelivet og voksenlivet, afslutter Kasper, og give dem en fornemmelse af, hvilke muligheder de har i fremtiden.

Artiklen er baseret på et webinar med Kasper Dalsgaard, chef for kategori 2 skoler på Behandlingsskolerne.

Du kan se hele webinaret her

-rh

3/12 2024