Rollespil lærer danske elever om børns rettigheder

Rollespil lærer danske elever om børns rettigheder

Børnekonventionen har 25 års fødselsdag i år. Dansk Flygtningehjælp indbyder derfor mellemtrinnet på landets skoler til på egen krop at prøve, hvad det vil sige at leve som flygtning i en flygtningelejr

Af: Julie Nynne Bune, Projektmedarbejder Dansk Flygtningehjælp

Har dine elever nogensinde tænkt over, hvad det egentlig vil sige at bo i en flygtningelejr, hvor ressourcerne er knappe og dilemmaerne mange? Hvor valget står mellem at spise sig mæt og lade sine naboer sulte, eller dele maden men til gengæld ikke have noget til dagen efter? Hvor forældrene skal vælge, hvilke af deres tre børn de har råd til at sende i skole, selv om alle børn ifølge Børnekonventionen har ret til uddannelse?

I anledning af rettighedsåret giver Dansk Flygtningehjælp igennem et nyt rollespil danske skolebørn mulighed for på egen krop at opleve livet på flugt.

Børnenes valg er i centrum

Igennem rollespillet bliver danske elever i små fire timer taget med ind i livet i en flygtningelejr. Eleverne får en ny identitet og bliver til forskellige flygtningefamilier, der med vidt forskellige baggrunde og flugthistorier skal finde ud af at bo tæt sammen. Ud fra de knappe ressourcer, som hver familie får tildelt i lejren, skal de bygge flygtningelejren op og løse forskellige opgaver undervejs. Det er børnenes refleksioner og valg, der er i centrum, og eleverne bliver stillet over for dilemmaet om, de vil samarbejde med de andre familier og dele hvad de har, eller om de vil prioritere blot at hjælpe deres egen familie med at overleve. Rollespillet sætter fokus på, at børns rettigheder ikke er en selvfølge for mange børn i hele verden, og hvordan rettighederne særligt kan komme under pres, når man er et barn på flugt.

I praktik som flygtning

Elverdamsskolen i Store Merløse er en af de cirka tolv skoler, der i foråret fik besøg af Dansk Flygtningehjælp. Ifølge Pia Engel Pedersen, daglig leder, valgte de at bruge rollespillet til at motivere eleverne til at arbejde med emnerne demokrati, rettigheder og pligter. Efterfølgende fulgte Elverdamsskolen forløbet op ved brug af Dansk Flygtningehjælps undervisningsmateriale ‘Børn har altid ret’, der handler om børns rettigheder i Myanmar og i Danmark.

Om rollespillet udtaler Pia Engel:

- Det var en dag, hvor vores børn oplevede den uretfærdighed og frustration, som er en del af livet som flygtning. Efterfølgende overførte vi børnenes oplevelser til læring om de forskellige vilkår, mennesker lever under. Børnene synes, det var spændende at finde ud af, hvordan flygtninge har det. De fortalte, at de for eksempel oplevede en storm, hvor deres tag faldt ned, som de skulle arbejde hårdt for at bygge op igen. De oplevede, at livet som flygtning ofte er uhyggeligt og uretfærdigt ...

Det er oplagt at bruge undervisningsmaterialet ‘Børn har altid ret’ sammen med rollespillet. Rollespillet kan så enten bruges som en kickstart af et forløb om børns rettigheder, midt i et forløb eller som en afslutning, hvor børnene kan få en anden og levende vinkel på emnet.

Følg op med foredrag

Skolerne kan også booke et foredrag af en times varighed, hvor børnene gennem interaktive øvelser bliver introduceret til eller får bygget videre på deres viden om børns rettigheder. Rollespillet og foredraget har hver deres pædagogiske indgangsvinkel til arbejdet med børns rettigheder og børn på flugt og supplerer derfor hinanden godt i et læringsforløb om emnet. Både rollespillet og foredraget er målrettet mellemtrinnet og er udviklet af Dansk Flygtningehjælp i samarbejde pædagogisk konsulent Anne Marie Thirup Christiansen og journalist Lene Vendelboe.

Rollespil og foredrag kan bestilles ved at skrive til skole@drc.dk

www.bornharaltidret.dk

 

2/3 2015