Liberal Alliance Ungdom står som den store vinder af Skolevalg 2024Foto: Colourbox

Liberal Alliance Ungdom står som den store vinder af Skolevalg 2024

Stemningen var højspændt, da resultaterne af Skolevalg 2024 blev offentliggjort ved en ceremoni på Christiansborg med deltagelse af 200 ungdomspolitikere.

Her stod det klart, at Liberal Alliance Ungdom gik af med en jordskredssejr og hele 30,15% af stemmerne på landsplan.

Det fine resultat vækker stor begejstring hos Liberal Alliance Ungdoms formand, Simon Fendinge Olsen.

- Vi er ekstremt stolte over at kunne bidrage positivt til skolevalget. Vi er glade for at kunne snakke om vores egen politik og åbenlyst få folk til at kunne lide den, udtaler Olsen og tilføjer, at sejren først og fremmest er en stor personlig triumf.

På andenpladsen fulgte Danmarks Socialdemokratiske Ungdom med 15,99% af stemmerne, mens Venstres Ungdom måtte tage til takke med tredjepladsen og 9,81% af stemmerne.

De øvrige partiers ungdomsorganisationer må sande, at de unge vælgere har valgt en klar retning ved dette skolevalg.

Ifølge ungdomsforsker Jonas Lieberkind fra Aarhus Universitet viser Liberal Alliance Ungdoms store sejr, at mange unge har fundet et ståsted i de blå liberale værdier.

Men de har ikke flertal, da de resterende 2/3 af de unge vælgere støtter andre partier.

- Liberal Alliance Ungdom vinder skolevalget med en markant sejr. Men de har ikke flertal, fordi de øvrige partier ikke har den samme klare retning at byde på, forklarer Lieberkind.

Skolevalg er et tre uger langt undervisningsforløb for 8., 9. og 10. klasse, der skal styrke elevernes demokratiske dannelse.

Eleverne arbejder med politiske mærkesager, øver argumentation og deltager i debatter op til afstemningen. Det er fjerde gang, der afholdes skolevalg.

Ifølge arrangørerne er formålet at give eleverne indsigt i demokratiet og skabe engagement omkring politik.

Reaktionerne på Liberal Alliance Ungdoms store sejr tyder på, at i hvert fald det sidste er lykkedes til fulde.

Spørgsmålet er nu, om de unges liberale stemmer også vil sætte sig igennem ved de rigtige valg, eller om Skolevalg 2024 blot afspejler en midlertidig stemning blandt de unge.

Om Skolevalg

Skolevalg er et tre uger langt undervisningsforløb for 8., 9. og 10. klasse.

Det bliver arrangeret hvert andet år af Folketinget og Undervisningsministeriet i samarbejde med Dansk Ungdoms Fællesråd.

Formålet med Skolevalg er at give eleverne erfaring med demokrati og politik. De skal danne sig politiske holdninger, øve sig i at argumentere og lære de politiske partier at kende.

Forløbet kulminerer med en valgdag, hvor eleverne stemmer på de partier, der stiller op til næste folketingsvalg. Bagefter er der valgfest på Christiansborg, hvor resultatet offentliggøres.

2/2 2024