Kroppen i fokus
Pædagoger fra Helsingør Skole er igennem et otte ugers program blevet uddannet til at arbejde med elevers ro og fordybelse gennem kropslige øvelser
Otte uger med TREKS – som i Tryghed, Refleksion, Empati, Krop og Sammenhold. Det har været overskrifterne for en række pædagoger på Helsingør Skole, der deltaget i et otte-ugers program kaldet KiF-modellen (Kroppen i Fokus), der er baseret på nærværsaktiviteter og mindfulness til brug i folkeskolen i indskolingen og 4. klasse. Her lærer eleverne gennem en række kropsorienterede øvelser at opbygge evnen til ro og fordybelse, hvilket styrker udviklingen af deres personlige og sociale kompetencer.
Heidi Møller og Brit Glud, begge pædagoger på Helsingør Skole afd. Kongevejen har deltaget i forløbet. Det er Marie Dam Jensen, Pædagogisk udviklingskonsulent, der har udviklet forløbet.
- I forhold til min rolle som pædagog i UUV, kunne jeg se mig selv i det her forløb. Jeg tænkte, der var noget, jeg kunne bringe videre til mine kolleger. Jeg havde allerede lavet et lignende forløb, men det var ikke systematiseret, det jeg kunne, fortæller Brit Glud, der er inklusionsvejleder. Hun har bl.a. selv skrevet Mindfulness opgave på diplomstudiet.
- Det her er jo en modbevægelse til udadrettede aktiviteter. Og begrebet anerkendelse var mit udgangspunkt, hvilket også er centralt i KiF-modellen, siger Brit Glud.
Heidi Møller kom med på et afbud.
- For mig var den en god mulighed for at lære mere om det kropslige. Jeg går selv til Alexander gymnastik og kender til at arbejde med det kropslige, og jeg har selv en god egen oplevelse med at få ro i kroppen. Og det igen bringer hurtigere ro i en klasse i forhold til aktive lege, så der bliver mere plads til mere undervisningstid.
Med på skemaet
Begge forestiller sig, at TREKS kan komme med på skoleskemaet og skemalægges mindst en gang om ugen, men også bruges i huller i skemaet.
Håndbogen bliver rigtig vigtig. Håndbogen er en vejledning i 8 ugers programmet, der hjælper til hvordan forløbet struktureres, gennemføres og evalueres. Den er guld værd, siger Brit Glud.
Begge ser det også som en forlængelse af skolereformen med krav om mere bevægelse, hvor ro og fordybelse sagtens kan passe ind for at skabe ligevægt.
- Det er nemt og håndgribeligt at gå til med KiF-modellen, og du ser resultater med det samme, siger Heidi Møller og nævner, at eleverne får hurtigt ro i kroppen, og har nemmere ved at håndtere pressede situationer som de møder, både lige efter forløbet samt som et mere integreret reaktionsmønster.
Det handler altså om at lære sig selv og sine kropslige signaler bedre at kende og blive hurtigere opmærksom på, hvordan man kan bringe sig selv i en bedre stemning.
Vigtigt med sparringspartnere
Hvis TREKS skal implementeres i dagligdagen handler det om, at lærere og pædagoger sammen finder fodfæste.
- Vi styrer selv undervisningen af dette. Lærerne skal ikke styre, og det er vigtigt, at de accepterer det. Det er også vigtigt, at vi har sparringspartnere, der kan støtte en, og som vi kan dele oplevelser og erfaringer med. Det håber vi bliver prioriteret i forhold til at andre også skal bruge programmet, siger Heidi Møller.
- Det er vigtigt, at der er forståelse for det menneskesyn, der ligger bag programmet, og at vi har den socialfaglige læring og lærerne har den fag –faglige, tilføjer Brit Glud.
Små stjernestunder
Undervejs i forløbet har både Heidi Møller og Brit Glud fået øje på flere små stjernestunder, og set det, der virker – frem for det, der ikke gør.
- Jeg kan se, at det imellem eleverne skaber tryghed, når de er sammen i et så intenst og roligt miljø. Jeg er også blevet bevidst om, at mine refleksioner efter et forløb kan bruges til videreudvikling af pædagogisk praksis gennem brugen af logbog hvor jeg skriver, hvordan forløbene er gået, og hvilke ting jeg lagde særligt mærke til, fortæller Brit Glud.
- Og det fanger børn, der kan være svære at fange med noget andet, når vi mediterer, masserer og deler følelser og tanker med hinanden. Der opstår en helt specielt kemi. Vi har noget særligt sammen, og der opstår stærkere og mere trygge relationer i gennem øvelserne, tilføjer Heidi Møller.
Begge er overbeviste om, at eleverne vil få glæde af programmet langt ind i livet. At de har fået adgang til ro og fordybelse i deres skoleliv, som er med til at styrke deres livsduelighed.
FAKTA
Marie Dam Jensen, Pædagogisk udviklingskonsulent, oprettede i 2012 kursusvirksomheden ‘Krop og Trivsel’ og har i den sammenhæng udviklet et 8 ugers program kaldet KiF-modellen (Kroppen i Fokus), der er baseret på nærværsaktiviteter og mindfulness til brug i folkeskolen i indskolingen og 4. klasse. Her lærer eleverne gennem en række kropsorienterede øvelser at opbygge evnen til ro og fordybelse, hvilket styrker udviklingen af deres personlige og sociale kompetencer. Marie Dam Jensen er pt i gang med at uddanne pædagoger fra Helsingør Skole i at gennemføre 8 ugers programmet som det tænkes at de kan byde ind med som en del af den understøttende undervisning, som de varetager. Navnet på forløbene har pædagogerne været med til at udvikle, da deres bidrag til programmet har været meget værdifuldt for deres følelse af ejerskab i deres brug af programmet i praksis. Forløbene hedder TREKS, og børnene ved hvad der skal ske når pædagogerne fortæller at de skal lave TREKS. Det står for Tryghed, Refleksion, Empati, Krop og Sammenhold.
Tanken er at uddanne mange flere pædagoger, så flere børn får adgang til ro og fordybelse midt i en hektisk skolereformtid.
www.krop-trivsel.dk