I form til reform

I form til reform

Skolelederforeningens årsmøde afholdes i år i Øksnehallen i København i oktober

På Skolelederforeningens årsmøde er der mulighed for faglig sparring og masser af input til en hverdag, der rummer et væld af opgaver. Ikke mindst i forbindelse med reformen, som er skudt i gang med det nye skoleår. Overskriften er da også i år ‘I form til reform’.

Årsmødet har tilknyttet en stor udstilling på 1800 kvm, og i denne kommer der ‘Speakers corners’, hvor der tales om forskellige emner i reformen; forandringsledelse, inklusion, der fremføres eksempler på skoler, der allerede er i gang med den mere utraditionelle skoledag.

Traditionen tro, indledes årsmødet med en politisk debat mellem interessenterne i skolen; KL, Undervisningsministeren, Danmarks Lærerforening, Børne- og kulturchefforeningen, og Skolelederforeningen. Denne politiske debat styres i år af Martin Krasnik.

Fredag indledes dagen med finansminister Bjarne Corydon, der taler om velfærdssamfundet.

På årsmødet vil der endvidere være en stribe oplægsholdere, som Magasinet Skolen præsenterer her:

Nikolaj Moltke-Leth, oprindeligt uddannet jægersoldat, forfatter og foredragsholder samt stifter af Center for Innovativ Læring og initiativtager til Fremtidens Skole.

Personliglederskab og sociale kompetencer på skoleskemaet

Ønsker vi en bedre skole, må vi sætte fokus på at skabe en bedre balance mellem at udvikle de unges faglighed og deres personlige og sociale færdigheder. Fagligheden skal nytænkes og leveres på nye måder i vores skoler, da vi også i skolerne må tilpasse os nye formidlingsmåder. Med ønsket om at få 95 procent af en ungdomsårgang igennem en ungdomsuddannelse må vi desuden i højere grad tilpasse uddannelserne til den enkelte. Vi må have fokus på det, fremtiden reelt kræver, at vores unge skal kunne, når de træder ud af skolen. For få år siden spurgte man Top 500 amerikanske virksomheder, hvad der var det vigtigste, når de ansatte nye folk. 83 procent af dem svarede personlige og sociale færdigheder.

Faglighed er ikke nok, hvis vi fokuserer på at gøre næste generation til livsduelige individer i en omskiftelig fremtid med langt hårdere konkurrence.

Ved at lade personligt lederskab og sociale kompetencer gå hånd i hånd med fagligheden, kan vi forny vores skoler. True North har et spændende bud på et pædagogisk DNA, der kan gøre dette.

Dette DNA blev anvendt til at flytte drenge på kanten to-tre klassetrin i dansk og matematik på tre uger i LøkkeFondens Drengeakademi, på Læringsakademier i folkeskoler rundt om i landet samt på True North Efterskole.

Se mere på www.nicolaimoltke-leth.dk

Rasmus Alenkjær, er autoriseret psykolog og PhD, med speciale i pædagogisk psykologi. Han er en efterspurgt foredragsholder og har omfattende erfaring med design og implementering af udviklingsprocesser på policy, ledelses og aktørniveau. 

Inklusion

Rasmus Alenkær, PhD, argumenterer i sit oplæg for bevægelsen mod det, han kalder “kvalitativ inklusion’. En tænkning, der i en vis forstand gør op med en række af idéerne i den klassiske inklusionstænkning, hvor alle børn pr. definition skal være sammen om alt hele tiden.

Inklusion er en individuel oplevelse, ikke en placering. Alenkærs teori knytter an til et skolesystem præget af stor dynamik, høj grad af samarbejde og tydelig ledelse. I sit oplæg vil Alenkær fremlægge sin teori og sætte denne i kontrast til skolereformen, mediernes dækning af inklusionsfænomenet, forældrestemmer og resultater fra praksis.

Se mere på www.alenkaer.dk

Sebastian Nybo, foredragsholder, underviser, debattør og forfatter samt adm. direktør for SEB Gruppen A/S.

Forandring

Der er vist ingen, der er i tvivl om, at folkeskolerne er i forandring. Skolereformen skal virke fra dette nye skoleår, hvilket giver mange nye forandringer for elevere, lærere og ledere.

Sebastian Nybo giver sit bud på forandring – og hvordan man forbereder sig, når men som menneske står overfor at skulle gennemgå en forandringsproces.

Han kommer i sit oplæg ind på, hvad man som individ og i særdeleshed som kollega, kan gøre for at afhjælpe nogle af udfordringerne. Hvordan reagerer vi typisk, og hvilke løsninger er der at tage af?

Med fokus på forandringsledelse vil Sebastian Nybo servere konkrete værktøjer til at håndtere forandringer, som uundgåeligt er en del af en organisation i bevægelse. Han vil også præsentere viden om, hvordan I kommer igennem de krævende omstillingsprocesser, anvendelige teknikker til forandring og endelig fortælle, hvordan I bryder mønstre og vaner.

Se mere på www.sebastiannybo.dk

 

Henrik Dresbøll er ejer og kreativ ansvarlig for læringshuset WElearn, der arbejder med at fremme synlig læring og kollaborative læringsløsninger for såvel offentlige organisation og forretning. Derudover er han stifter af en række nye forretningskoncepter indenfor spil, leg og læring, og arbejder blandt andet for Lego Education, Kompan og en lang række af kommuner. Målet for læringsløsningerne er at ændre vores tilgang til læring og fortælling via kreativ anvendelse af medier, platforme & kontekster.

Synlig ledelse og læring

Vi starter med et rammesættende foredrag for temadagen. Titlen på foredraget er: Synlig ledelse & læring = gode fortællinger. I foredraget kommer vi ind på centrale pointer omkring synlig ledelse, nyeste tendenser indenfor didaktik og teknologi samt konkrete eksempler på hvordan man gennem den gode fortælling kan synliggøre og kommunikere effekten af den ledelse og læring, som alle kommunens ansatte bidrager til i fremtidens læringsudbydere (børnehaver, skoler). Med afsæt i foredraget vil vi arbejde i workshops, der munder ud i 10 konkrete værktøjer som I ville kunne bruge til at bygge, synliggøre og forme jeres skoles læringstilbud og fortælling til glæde og gavn for borgerne, børn og ansatte.

Se mere på www.welearn.dk & www.henrikdresboll.dk.

 

 

 

 

2/3 2015