Hvad kan vi lære af 3D print?

Hvad kan vi lære af 3D print?

Nyt projekt skal afklare mulighederne for skolernes brug af 3D print

3D print har potentialet til at ændre alt’

‘3D print kan hente produktionen tilbage fra Kina’.

Det er ingen overdrivelse, at 3D print er en teknologi, der stilles store forventninger til, også i skoleverdenen. Men hvordan kan undervisere bedst udnytte potentialet i 3D print så man opnår et læringsmæssigt udbytte? Dette har it-virksomheden ITX sat sig for at undersøge i samarbejde med Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier på Aarhus Universitet.

ITX er i skoleverdenen mest kendt for at levere mobile print- og fildelingsløsninger samt mere traditionelle it-infrastruktur løsninger. Som leverandør til over 300 folkeskoler har ITX haft mulighed for løbende at lytte til skolernes forventninger til 3D print. Den gængse opfattelse er, at 3D print er så banebrydende og spændende en teknologi, at den ikke kan ignoreres. Udfordringen er, hvordan teknologien kan udnyttes i en undervisningssituation.

- 3D print er en af de vildeste teknologier, vi har set, og det er svært at spotte hvor mulighederne hører op, særligt når teknologien bliver yderligere modnet. Vores ambition er at afklare, hvordan skolerne kan anvende 3D print i konkrete lærings- og formidlingssammenhænge. Derfor har vi sat et udviklingsprojekt i gang, fortæller Jesper Seiersen fra ITX.

Frihed til at lege

Projektet er indledt i samarbejde med kandidatuddannelsen ‘IT-didaktisk design’ på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet – en uddannelse, der udvikler specialister i didaktisk design, nytænkende undervisning og udvikling af læringsmiljøer på baggrund af moderne digitale medier og teknologier. Første skridt er ifølge Mads D. Larsen fra ITX at udstyre specialestuderende fra uddannelsen med den nyeste teknologi i form af printere og software, med henblik på at lade dem udforske mulighederne.

- De studerende skal have frihed til at lege og brainstorme med teknologien. Derudover vil vi involvere repræsentanter fra skolerne, så vi får et samarbejde bestående af ITX, AU og udvalgte skoler, fortæller Mads D. Larsen fra ITX.
Projektets formål er at udvikle en pakkeløsning, som ITX vil tilbyde til uddannelseskunder.

- Indenfor 3D print er der stort behov for en kobling mellem teknologi og didaktik. Der findes allerede FabLabs, som vi tror meget på. Omvendt tror vi også, at vi med vores tilgang kan bidrage med et andet output, og til en anden økonomi, fortæller Mads D. Larsen.

Læring på en ny måde

Rikke Toft Nørgård, adjunkt, ph.d., Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier udtaler:

- Når vi taler 3D print i undervisningssituationer, er det nye jo ikke, at man kan hente færdige designs ned fra nettet, trykke på en knap og få printet dem ud på printeren. Det vigtigste er, hvad vi som undervisende og lærende mennesker vælger at bruge denne revolutionerende teknologi til. Hvilke ideer kan den give os? Hvad kan den gøre os i stand til? Hvad vil vi med den?

Hun mener, det er vigtigt, at vi tænker grundigt over, hvorvidt teknologien gør os i stand til at tænke undervisning og læring på nye måder. Kan den forbinde undervisningsrum på tværs af landet og skabe nye læringsfællesskaber? Kan den få undervisningsrummet til at række ud i samfundet og samfundet til at række ind i undervisningsrummet? Kan 3D print tænkes på didaktiske, pædagogiske og læringsteoretiske måder, der inviterer os til at få nye vilde ideer, lære på nye måder, række ud over os selv og på forskellig vis designe og konstruere os frem til ny viden og nye produkter for fremtidens samfund?

Det er store spørgsmål og store tanker, men det er spørgsmål som disse, vi som forskere, praktikere og mennesker må søge svar på, hvis en teknologi som 3D print skal kunne forløse sit potentiale i undervisnings- og læringssituationer.

www.itx.dk

9/3 2015