Fisk i timen
7.b på Lyngby Private Skole har deltaget i projektet ‘Fisk i timen’ søsat af Fiskebranchen
Af: Zelia Nitschke, lærer i madkundskab på Lyngby Private SkoleI alt har ni folkeskoler i hele landet deltaget i konkurrencen ‘Fisk i timen’. En dyst over tre uger, hvor elever hver uge har fået en fiskekasse, som de skulle trylle om til lækre retter. Og altså også eleverne i 7.b på Lyngby Private Skole, som fortæller:
- Fisk i timen for vores vedkommende varede tre uger – 1 gang om ugen. Den første gang blev vi præsenteret for forskellige slags fisk af vores lokale fiskehandler. Vi fik en kort introduktion om fiskene, og derefter fik vi lov til at eksperimentere med hver vores ret. Vi bestemte selv det meste.
Vi syntes, det var super fedt at lære at lave fisk, og det var også ret spændende at lære nye fisk at kende, og hvordan man kan tilberede dem. Det var især sjovt at flå fisk – altså at skære hoved (med øjne og mund), finner og hale af og tage indvolde ud. Det var sjovt at arbejde med noget, man ikke har prøvet så meget før. Det var fedt at være kreativ og selv at købe ind til sin ret.
En af ugerne arbejdede vi med muslinger. Det var meget anderledes – de fleste syntes det var fint, men også lidt mærkeligt.
Dansk og i sæson
Fisk i timen har fyldt rigtig meget i 7.b! Det har været udfordrende, fængende, grænseoverskridende, lærerigt og på mange måder formende for klassens tilgang til madkundskabsundervisningen. Det er rigtig spændende at få lov til at kaste sig ud i nogle helt uvante situationer – hvor økonomien ikke har den store betydning. Det er en særlig chance, som Fiskebranchen giver elever i 7. klasse.
De to vigtigste kriterier for mig var, at fisken skulle være dansk og i sæson. Mange af eleverne er vant til at spise fisk, men få havde arbejdet med at flå og rense dem. Min aftale med fiskehandleren var altså ganske simpel: -dansk fisk, som er i sæson. Gerne så råt og ubehandlet som muligt, så eleverne fik lov til at gøre det meste selv.
Chilipaneret hornfisk
Første uge fik vi en ukendt kasse med fisk. Kulmule, hornfisk og rødspætter blev det til. Eleverne var overraskende kreative og tog med det samme initiativ. De gik rundt på skolen og spurgte lærere og andre elever til råds, ringede til forældre, og fik dem til at sende gamle familieopskrifter og sad selv og ledte i bøger og på nettet. Nogle grupper ‘konverterede’ kendte fiskeretter, hvor de normalt ville bruge en anden fisk – og således fik vi bl.a. fremtryllet kulmulefilet med hjemmelavet remoulade, chilipaneret hornfisk og citronglacerede rødspættefileter.
Anden uge havde jeg aftalt med fiskehandleren, at vi skulle prøve kræfter med danske blåmuslinger. Det vidste jeg ville blive grænseoverskridende for mange af eleverne – de går trods alt kun i 7. klasse. Jeg havde derfor lagt lidt fastere program, og lod eleverne koncentrere sig om det, at de havde at gøre med en helt ukendt råvare, som skulle behandles nøje. Eleverne skyllede, rensede, bankede og dampede muslingerne og lærte, hvordan disse tilberedes. Vi fik lavet fem forskellige lækre retter med muslingerne og endte faktisk med at vælge en af disse – muslinger i kartoffelragout – som vores bud på en vinderret. Eleverne var imponerede og stolte over at have tilberedt denne udsøgte råvare. Alle smagte muslingerne, nogle var naturligvis mere begejstrede end andre, men i det store hele var det en meget positiv oplevelse.
Den sidste uge fik vi makrel, laks og torsk. Makrellerne fik eleverne lov til selv at flå og gøre klar til tilberedning. Vi nåede i samarbejde bl.a. frem til makrel med skind, raita og grillede grøntsager, bagt torsk i kartoffel-/porresuppe og torskeloin med bacon og marinade af orange og brunet smør.
Det har klart været en succes at deltage. Konkurrenceelementet og gevinsten om at kunne komme på TV havde også en positiv indvirkning på mine elever – og var med til, at den normale ‘modstand’ overfor ting, der er ukendte, blegnede frem for ønsket om at deltage for at vinde.
Vi deltager uden tvivl igen næste år, hvis det kan lade sig gøre!