Elever uddannes til it-specialister
På Skolen i Sydhavnen sker udrulningen af Office 365 som en leg. I juni 2015 begyndte de med OneNote – fremtidens digitale penalhus
Af: Morten Ovesen, Teacher Engagement Manger, Microsoft DanmarkIt-udrulning er på Skolen i Sydhavnen en integreret del af undervisningen. Med eleverne som udførende konsulenter er den administrative opgave forvandlet til et it-pædagogisk Columbusæg. Udrulningen går tværs gennem spektret af det 21. århundredes kompetencer og trækker spor til alle skolens områder og fag. En gruppe elevagenter er i første omgang uddannet som specialister i brugen af OneNote. For elever og lærere er OneNote fremtidens digitale penalhus, hvor de samler og deler noter, dokumenter, regneark, filer, billeder, video, websider og mail.
Fælles ansvar
Udrulningen af Office 365 er blevet til en integreret del af skolens pædagogiske arbejde med det 21. århundredes kompetencer. Det sker i erkendelsen af, at både elever og lærere i forvejen føler sig trængt af arbejdsopgaver, som ikke umiddelbart er relateret til undervisningen. Dermed kvalificerer man strategien ‘at asfaltere mens man kører’, så den ikke blot er en nødløsning, men en produktiv metode hvor ansvaret for en af skolens nødvendige driftsopgaver, bliver til et fælles anliggende for elever, lærere og ledelse. Skoleleder Morten Biering fra Skolen i Sydhavnen er tovholder på indsatsen:
- For os er dette første skridt frem mod at kigge på elevernes kompetencer med Det 21. århundredes kompetencers briller på. Vi har præsenteret personalet for teorierne bag, og nu er vi i gang med praksis. Lige som vi kunne ønske det.
Autentiske opgaver
Læringsfilosofien bag det 21. århundredes kompetencer lægger op til, at eleverne skal udfordres med autentiske opgaver og problemstillinger. I sagens natur opsøger elever og lærere typisk autencitet uden for skolens fire vægge. Men da skolen i sig selv er en organisation, med autentiske opgaver som skal løses, er det for Skolen i Sydhavnen oplagt at gøre sig selv til genstand for elevernes arbejde med kompetencerne. Den autentiske opgave der skal løses, handler om at bruge OneNote og
OneDrive til at skabe en digital arena for kollaborative læreprocesser.
- Som udgangspunkt er vi interesserede i at opbygge en kultur hvor elever hjælper elever med at løse autentiske opgaver, forklarer Morten Biering på spørgsmålet om den pædagogiske motivation bag strategien.
- Eleverne lærer rigtigt meget af at undervise og tage hånd om andre elever. IT er et af de områder, hvor vi tror det giver hurtige resultater, og hvor eleverne først får øje på, hvilken værdi det har både at give og at modtage – altså kollaboration.
Oplæring af lærer
Ikke kun eleverne får udbytte af indsatsen omkring elevagenter. Lærernes oplæring i de nye tjenester, programmer og apps sker sideløbende med elevernes. I undervisningstiden vel at mærke. Dermed får lærerne overskud i forberedelsestiden til at fokusere på de pædagogiske IT-dimensioner. Den pædagogiske strategi på området understøtter dermed de elementer i skolereformen, der handler om at lærerne skal organisere deres arbejdstid på nye måder.
- Lærerne får en god mulighed for at blive stærkere på IT, uddyber Morten Biering. Med eleverne som medundervisere er lærerne nødt til at løfte sig selv i forhold til IT, men også kigge på deres egen rolle på en ny måde. Når eleverne kan hjælpe hinanden med at løse tekniske problemer, kan lærerne fokusere mere på læring og produkter.
Gode it-vaner
Fokus på konkret brug af redskaberne i Office 365-pakken er nødvendig, selvom man betragter eleverne som ‘digitale indfødte’, der er selvkørende på IT-området. Det vurderer Morten Biering og afliver dermed en del af myten om, at eleverne som digitalt indfødte ikke behøver oplæring i IT-brug:
Der er mange myter om elever og IT. Jeg er ikke i tvivl om at eleverne i dag har mange dårlige vaner når det gælder IT. Fokus i det her projekt er at få de gode vaner tilbage på banen. Med de gode vaner vil en masse læring komme naturligt med.
Også i skole-hjem samarbejdet forventer Morten Biering, at indsatsen har en effekt. På Skolen i Sydhavnen skal eleverne have deres pc’er med sig hjem efter skoletid. Kollaborationen rækker altså ud over skolens eget læringskredsløb og understøtter idéen om læring for livet.
- Jeg tror også på, at familien bliver opmærksom på de gode muligheder der i IT, når eleverne får deres pc’er med hjem. Eleverne bliver også IT-agenter derhjemme.
Fakta
Skolen i Sydhavnen er en folkeskole i med 200 elever fra 0.-5. klasse i Københavns Kommune. I 2015-2016 flytter skolen ind i helt nybyggede lokaler og vil gradvist udvide klassetrin og elevtal.