Viva Frida Kahlo
Viva Frida Kahlo
400.000 skolebørn bedømt forskelligt for samme præstationKilde: Egne beregninger på tal fra Danmarks Statistik. Illustration: Rockwool Fonden

400.000 skolebørn bedømt forskelligt for samme præstation

En ny omfattende analyse af over 400.000 danske folkeskoleelevers karakterer afslører en bekymrende tendens.

Drenge, elever med ikke-vestlig baggrund og børn af kortuddannede forældre får systematisk lavere årskarakterer end deres præstationer ved eksamen berettiger.

Forskere fra Rockwool Fonden, Roskilde Universitet og Københavns Universitet har analyseret 9. klasse-elevers resultater fra 2008-2014.

De fandt, at når man sammenligner elever med samme eksamenskarakter, får visse grupper konsekvent lavere årskarakterer:

- Drenge får gennemsnitligt 0,4 karakterpoint lavere årskarakter i dansk læsning end piger
- Elever med ikke-vestlig baggrund får 0,4 karakterpoint lavere end etnisk danske elever
- Børn af kortuddannede forældre får hele 0,6 karakterpoint lavere end elever med veluddannede forældre

- Ideelt set afspejler elevens årskarakterer det samme faglige niveau, som eleven også kan præstere ved eksamen, men vores analyse viser, at årskaraktererne for nogle grupper elever i gennemsnit er markant lavere, end de 'bør' være, udtaler forsker Anders Hjorth-Trolle fra Rockwool Fonden.

Særligt bekymrende er den kumulative effekt. En dreng med ikke-vestlig baggrund og kortuddannede forældre kan forvente en årskarakter, der ligger cirka 1,4 karakterpoint lavere end en etnisk dansk pige med veluddannede forældre - selv når begge elever præsterer identisk ved eksamen.

Forskerne finder ikke tydelige tegn på statistisk diskrimination - altså at lærere bevidst bedømmer elever ud fra generelle forventninger til deres "gruppe".

En mere sandsynlig forklaring er, at lærerne inddrager faktorer som adfærd og motivation i klasselokalet, når de giver årskarakterer - selvom folkeskolens retningslinjer eksplicit foreskriver, at kun det faglige niveau skal vurderes.

Konsekvenser for uddannelsesvalg
Med den nylige politiske aftale om at hæve adgangskravet til visse ungdomsuddannelser til minimum 6,0 i karaktergennemsnit fra skoleåret 2030/2031, får disse skævheder endnu større betydning.

- Folkeskoleelever i 9. klasse søger om optagelse på ungdomsuddannelser inden de får deres eksamenskarakterer, så eleven kan basere sit uddannelsesvalg på de signaler, årskaraktererne giver.

Derfor er det vigtigt, at årskarakterer afspejler elevens reelle faglige niveau og kun det, understreger Anders Hjorth-Trolle.

En af forskernes anbefalinger er at give lærerne andre værktøjer til at vurdere elevernes engagement og adfærd, som fx separate ordenskarakterer.

Dette kunne sikre, at årskarakterer udelukkende afspejler faglige præstationer og dermed giver alle elever en fair vurdering.

Studiet, der omfatter data fra 438.162 elever, er udført af Anders Hjorth-Trolle fra Rockwool Fonden, Asta Breinholt fra Roskilde Universitet og Mikkel Büchler Henriksen fra Københavns Universitet.

-rh

8/5 2025