Kreativitet og fantasi flyder ved Børnenes Klimamøde

Tusindvis af folkeskolebørn landet over har arbejdet aktivt med klimaet gennem et engagerende og praksisnært undervisningsforløb, der er udviklet af Klimatorium i Lemvig.

I forløbet har børnene fået mulighed for at aktivere deres fri fantasi og innovative idéer ved at udvikle deres bedste løsninger på de aktuelle klimaudfordringer.

Resultaterne vises og kåres den 18. august 2023 til Børnenes Klimamøde, hvor Klimatorium samler de engagerede elever både fysisk og online.

Sidste år deltog mere end 13.000 elever fra hele landet.

“Fra klimaangst til klimahandling”.

Det er overskriften på det tilbagevendende undervisningsforløb, som Klimatorium har udviklet til grundskolernes mellemtrin, og som er blevet en stor succes på de danske folkeskoler.

Projektet er baseret på undervisningsmateriale, der skal engagere eleverne med både bevægelse, samtaleopgaver og idéudvikling i grupper.

Forløbet afsluttes med den helt store, digitale klimafest, når Børnenes Klimamøde går i luften den 18. august.

Her præsenteres de mange spændende klimaløsninger, som elever fra hele landet har udviklet, og der uddeles priser til de allerbedste ideer i fire forskellige kategorier, herunder: Hovedprisen, Den kreative klimaløsning, Den teknologiske løsning, Den gentænke løsning og Det bedste byggeri. Vinder-løsningen til hovedprisen får desuden en præmie til hele klassen i form af billetter til Nordisk Film Biografer.

Dagens værter, Sofie Østergaard og Nina Bendixen, vil tage eleverne gennem både faglige og sjove indslag, hvor bl.a. X-Factor finalisten Theodor kommer forbi og underholder i løbet af dagen, og så er der den store Klima-quiz, hvor der også er billetter til Nordisk Film Biografer på højkant.

Fra idé til virkelighed

En af priserne ved Børnenes Klimamøde 2022 gik til fire piger fra Lemtorpskolen i Lemvig, som modtog prisen for deres runde pizzaæske med intentionen om at spare pap.

Idéen blev grebet af iværksætteren Erkan Berk, som planlægger at få den i produktion.

Det er et tydeligt eksempel på, hvordan børnenes innovative og krøllede hjerner kan plante frø til handlingsorienterede løsninger for fremtiden.

Hos Klimatorium er man forhåbningsfulde for fremtidens klima, når Børnenes Klimamøde tydeligt viser engagementet og kreativitet hos den kommende generation: - Vores mål med Børnenes Klimamøde er at vise børn, at der arbejdes på højtryk for at finde løsninger.

Vi står overfor store udfordringer, men hvis vi tænker kreativt og arbejder sammen, så kan vi opnå meget. Her er børns stemmer og gode spørgsmål virkelig værdifulde,” fortæller Sarah Lund, der er projektleder hos Klimatorium.

26/7 2023