Fodboldugen sætter glæden i spil i skolenFoto: DGI

Fodboldugen sætter glæden i spil i skolen

Der er masser af leg og boldspil – men også tabeller, bøjninger af udsagnsord og regnestykker, når 50.000 børn på landets skoler i denne uge bytter den klassiske undervisning ud med bold og Fodboldugen.

Lav jeres egen fodbold, geometri-bold og max ét ord. Det er bare nogle af de øvelser og lege, som 50.000 skolebørn i indskoling og på mellemtrinnet vil komme til at stifte bekendtskab med, når de deltager i den første udgave af "Fodboldugen – sæt glæden i spil i skolen" i uge 36 fra 4. til 8. september.

Faglighed og fællesskab

Fodboldugen er en temauge, hvor materialet er fleksibelt bygget op, så den enkelte lærer selv kan vælge, hvor stor en del af undervisningen – og frikvartererne – der skal bruges på det.

- Vi vil sætte fokus på faglig læring, sundhed, fællesskab og foreningsliv. Vi har forsøgt at gøre det gennem en legende tilgang, så det bliver sjovt for alle børn at deltage, siger Anders Flaskager, fodboldkonsulent i DGI og ophavsmand til Fodboldugen.

Sæt glæden i spil

Det er gratis for skolerne at deltage i Fodboldugen – og i det materiale, som lærerne har fået tilsendt, er der forslag til lege og øvelser inden for de enkelte fag som dansk, matematik, idræt og håndværk og design.

Materialet indeholder også forslag til aktive pauser samt et forældrebrev, da der også er forslag til sjove øvelser, som kan laves med familien derhjemme.

- Det skal være sjovt for alle børn at bevæge sig, og det er derfor, at "sæt glæden i spil" er et mantra for os.

For glæden ved at bevæge sig er vigtig og en forudsætning for at være aktiv hele livet igennem. Og fodbold er først og sidst virkelig sjovt, siger Anders Flaskager.

Motivationen er afgørende

Fodboldugen står på skuldrene af DGI's Go-principper, der er et redskab til at skabe bevægelsesglæde og identificere, hvad der motiverer den enkelte til at være med.

For nogle dyrker motion for at være sund eller for at blive den bedste, men for langt de fleste børn handler det om glæden ved den enkelte aktivitet, om at gøre sig umage og om at gøre det sammen med andre.

Om fællesskabet. Og derfor er glæden og fællesskabet også bærende for det materiale, som lærerne har modtaget forud for Fodboldugen.

Årets Fodbolduge er den første af sin slags og med 50.000 tilmeldte skolebørn er det næppe en overdrivelse at sige, at konceptet er blevet taget godt imod.

- Jeg er blæst bagover af den modtagelse, som vi har fået.

Nu håber jeg først og fremmest, at en masse børn får en fantastisk uge og så kunne det jo være, at der var nogle kolleger til de lærere, der deltager, der kunne blive inspireret og låne lidt fra materialet til senere brug, siger Anders Flaskager.

6/9 2023