Fokus på indeklima ved genopbygning af nedbrændt skole

Sct. Ibs Skole i det midtjyske har med en ny skolebygning skiftet larm ud med ro og glade elever. Da den gamle skole delvist brændte ned, blev målet at skabe en ny og topmoderne skolebygning med optimale rammer for både læring og trivsel

'Shh' og 'kan vi få lidt ro!' Sådan lyder det ofte i landets klasselokaler, hvor det ikke altid er nemt at høre, hvad der bliver sagt ved tavlen. Men selvom Realdania med kampagnen Skolernes Indeklima har slået fast, at støj og dårligt indeklima er hverdag i mange danske skoler, er det ikke tilfældet i Sct. Ibs Skoles nye bygning. Den er designet i et tæt samarbejde mellem Ginnerup Arkitekter og arkitektfirmaet Linjen.

Da den gamle privatskole i Horsens delvist nedbrændte i 2018, gav det anledning til at være ekstra ambitiøse med de nye faciliteter, fortæller skoleleder Dan Jensen:

- Det var afgørende for os, at når nu skaden var sket, så måtte vi se fremad og skabe en ny og topmoderne skolebygning med optimale rammer i forhold til læring og trivsel. Idet vi var opmærksomme på de indeklimaproblemer, der var i den gamle bygning fra 1923, har det været ekstra vigtigt at sørge for, at indeklimaet i den brede forståelse er optimalt. Heldigvis er vi fuldt ud tilfredse med resultatet, der har stor betydning for elevernes velvære.

Åben arkitektur stiller krav til akustikken
Med store fællesarealer, højt til loftet og åbne etager har det været nødvendigt at gå en ekstra mil for at undgå generende støj og efterklang. For at sikre et behageligt undervisningsmiljø for både elever og lærere er der derfor lagt vægt på at optimere de akustiske forhold mest muligt.

- Den nye skolebygning åbner sig med det store fællesområde, der er hjertet i skolen, mens de åbne etager forbindes med to markante trapper, der udgør et vigtigt arkitektonisk element. Netop fordi skolen er designet med store fællesområder, åbne etager og ikke mindst til at rumme mange forskellige slags aktiviteter, som foregår på forskellige niveauer, har akustikken været i fokus.

Sådan lyder det fra Jens Erik Rasmussen, partner og arkitekt hos Ginnerup Arkitekter. Simon Christophersen, der er direktør og bygningskonstruktør hos Linjen Arkitekter, supplerer:

- For at imødekomme ønsket om at optimere akustikken mest muligt, er bygningen blandt andet udstyret med akustiske Rockfon-lofter i både klasselokaler og i fællesarealer. Da sidstnævnte danner et naturligt samlingspunkt, har vi her gjort lidt ekstra ud af udtrykket og valgt akustiklofterne i et større format, der egner sig godt til proportionerne i byggeriet og ser stilrent ud.

Fra detaljer til gennemtænkt helhed
Dog er det langt fra kun lofterne, leveret af akustikproducenten Rockfon, der bidrager til at skrue ned for støj i undervisning og frikvarterer.

- Vi har haft et akustikberegningsfirma inde over for at sikre et godt undervisningsmiljø, og vi har inkorporeret en kombination af lydoptimerende tiltag. Eksempelvis har vi suppleret med støjdæmpende opslagstavler, inddækkede etageadskillelser, og møblerne er valgt med stor omtanke for efterklangstiden blot for at nævne et par tiltag, siger Simon Christophersen.

Også kilder til dagslys og lys er tænkt ind i arkitekturen. Blandt andet i form af 11 designerlamper, der blev ødelagte af branden, men nu har fået nyt liv og bringer både sjæl og historie med videre:

- Det er lykkedes at redde og restaurere nogle af skolens oprindelige PH-lamper, der nu fungerer som lysskulptur i det store atrium, fortæller Jens Erik Rasmussen.

Akustik og udtryk i højsædet
Også de kridhvide lofter, der er valgt i designet Rockfon Blanka, er med til at skabe et lyst miljø og udnytte dagslyset, lyder det fra Steffen Meldgård, projektkonsulent hos Rockfon.

- Rockfon Blanka er et både oplagt og sikkert valg til undervisningsmiljøer, hvor man tager indeklimaet alvorligt. Især hvis det ikke bare er akustikken, der er i højsædet, men i lige så høj grad udtrykket. Lofterne er nemlig matte og helt hvide i overfladen og spiller godt sammen med moderne arkitektur, hvilket Sct. Ibs Skole er et glimrende eksempel på.

Sct. Ibs Skole kunne byde eleverne fra 7. til 9. klasse velkommen inden for efter sommerferien, hvor den nye skolebygning blev taget i brug.

-mo

15/3 2022