Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer.
Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer.

Sociale kompetencer er indgangen til at klare sig i skolen

Elever, der ikke kan knække de sociale koder, får ofte hurtigt store faglige og sociale problemer i skolen. Det rammer især børn og unge med autisme, ADHD og andre udfordringer i livet, men børn og unges sociale kompetencer er generelt faldende

Kommunernes Landsforening har fundet ud af, at antallet af børn og unge i 0-15 års-alderen, der får en af en række psykiatriske diagnoser, i dag er dobbelt så stort som for ti år siden. Det er især børn og unge med autisme og ADHD, der fylder mere og mere i skolernes hverdag. I samme tidsrum har politikerne krævet, at der bruges færre penge på specialklasser og anden specialundervisning.

Det siger forlagschef Bjarke Larsen fra Forlaget Pressto, der fortæller om konsekvenserne af problemet:

– Disse børn rammes både fagligt og socialt. De har svært ved at forstå og tilpasse sig de mange skrevne og uskrevne regler, der er i en klasse, og de har svært ved at indgå i gruppearbejde og andre aktiviteter i klassen. De bliver derfor let isolerede og ensomme, og de sakker bagud fagligt.

– Det stiller store krav til det personale, som tager sig af disse børn og unge. Såvel fagfolk som forældre har brug for større viden og for konkrete strategier og redskaber, der kan støtte børns sociale udvikling og forståelse.

Social Tænkning – det virker

Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer, som generelt er faldende i disse år.

– Der er tale om en metode, der er udviklet af amerikaneren Michelle Winner, som i dag står i spidsen for et institut med et voksende antal medarbejdere, der rejser verden rundt for at undervise i principperne, forklarer Bjarke Larsen:

– Social Tænkning indeholder en vifte af metodikker og ideer, som har vist sig effektive og velegnede til at indgå i den daglige pædagogiske praksis overalt i skolen.

– Ikke mindst danske lærere har taget metoden til sig, og Michelle Winner er derfor i Danmark mindst én gang om året for at undervise i Social Tænkning. De tilbagemeldinger, vi får fra lærere og pædagoger, der har arbejdet med metoden, er yderst positive og opmuntrende. Der er efterhånden solid, forskningsbaseret evidens for, at alle børn og unge kan hjælpes effektivt, hvis der gøres en målrettet indsats for at udvikle deres sociale kompetencer og eksekutive funktioner.

Der er udviklet og oversat undervisningsmateriale, som dækker hele området fra ind- til udskoling.

– kis

Seneste artikler

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020

At få spist og få energi er afgørende for, om børnene trives i skolen både fagligt og socialt. Foto: Claus Rasmussen

Sæt spisepausen i fokus

Ved overgangen fra børnehave til skole er det vigtigt at være opmærksom på betydningen af en god spisepause, siger forsker

Mejeriforeningen · 23-11-2020

Undervisningsforløbet giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser og tale om relationer.

Det gør det lidt nemmere at forstå dem, man går i klasse med

Undervisningsforløbet Perspekt 2.0 giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser, løse konflikter og tale om forskellighed og relationer

Perspekt · 23-11-2020

Lise Sohl Jeppesen, udviklingskonsulent,  Dansk Skoleidræt.

Bevægelse i løbet af skoledagen: Sæt ind i undervisningstiden

Forskere fra Syddansk Universitet giver unikt indblik i skolebørns bevægelse under faglige lektioner, frikvarterer og i løbet af hele skoledagen. Især i undervisningstiden er der rum til forbedring. Få tips til enkle øvelser

Leg og bevægelse · 23-11-2020

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020