Odense vil skabe træde-til-kultur for udsatte børnFoto: Odense Kommune

Odense vil skabe træde-til-kultur for udsatte børn

Odense Kommune har taget initiativ til at skabe en "træde-til-kultur", hvor byens borgere opfordres til at åbne fællesskaberne for alle børn - især dem, der har brug for en hjælpende hånd.

Børn- og Ungeudvalget i Odense Kommune lancerede i dag kampagnen "Træd til - for børn i Odense" ved et pressemøde i Borgernes Hus.

Kampagnen skal fremme en kultur, hvor odenseanerne hjælper hinanden og skaber plads til alle børn i fællesskaberne.

At stå udenfor fællesskabet er særligt hårdt for børn, og både økonomiske og sociale afsavn kan have langvarige konsekvenser.

Kampagnen understreger, at alle kan bidrage med små og store handlinger:

- Give fodboldstøvler videre
- Bage ekstra boller
- Lytte til børns venner
- Matche en ung med et fritidsjob
- Tage en kammerat med til fritidsaktivitet

- Nogle børn deltager ikke i aktiviteter med jævnaldrende på grund af familiens knappe ressourcer. 

- Det bør vi gøre noget ved. Ingen har opgaven alene, men sammen kan vi gøre en forskel, siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley.

Fattigdom med langvarige konsekvenser
Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd vokser over 2000 børn i Odense op i relativ fattigdom.

Dette påvirker deres trivsel, sundhed og uddannelsesmuligheder langt ind i voksenlivet. Men Crawley påpeger, at alle familier periodisk kan have brug for ekstra støtte, uanset årsagen.

- Vi ser ingen bagatelgrænse for, hvordan og i hvilket omfang odenseanerne kan bidrage. Hver dør, der bliver åbnet, og hver forhindring, der bliver fjernet, kan gøre en forskel for et barn, tilføjer hun.

Det første skridt i kampagnen er et brev til skolebestyrelser og forældrebestyrelser i dagtilbud. 

Politikerne opfordrer til dialog om, hvordan man kan gøre hverdagen i institutionerne helt udgiftsfri for familier og sikre, at alle kan deltage i ture og arrangementer.

Med brevet følger dialogkort og en inspirationsliste med konkrete forslag til handlinger, der kan støtte den nye træde-til-kultur.

- Vi håber, at en styrket træde-til-kultur begynder der, hvor alle børn mødes. Herfra ønsker vi, at den breder sig til både nabolag, foreninger og det lokale kultur-, fritids- og erhvervsliv, siger Susanne Crawley.

Fakta om kampagnen
- Byrådet har afsat 5 millioner kroner årligt fra 2025 til 2027 til bekæmpelse af børnefattigdom
- Kampagnen bygger på anbefalinger fra en ekspertgruppe nedsat i 2024
- "Træd til - for børn i Odense" løber frem til 2027
- Kampagnen omfatter hyrdebrev til institutioner, dialogkort, fakta-oplæg om børnefattigdom, inspirationslister og kommunikation på sociale medier

Med denne indsats håber Odense Kommune at skabe en by, hvor alle træder til for at sikre, at ingen børn står udenfor fællesskabet.

- rh

9/12 2025