Sprogindsats i børnehaven gavner udsatte børn langt ind i skoletiden
Ny forskning viser, at en målrettet sprogindsats i børnehaven kan have langvarige positive effekter på børns udvikling – særligt for børn fra familier med kort uddannelsesbaggrund.
Effekterne rækker ud over det sproglige og påvirker både matematik og trivsel i skolen.
Et omfattende studie fra TrygFondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet har undersøgt virkningerne af sprogindsatsen "Fart på sproget", som blev gennemført i 2013-2014.
Studiet, der omfattede børnehaver i otte kommuner, viser bemærkelsesværdige resultater.
Efter et 2-dages kursus implementerede pædagoger systematiske sprogaktiviteter over 20 uger. Aktiviteterne inkluderede rim, remser og andre pædagogiske metoder designet til at styrke børnenes sproglige udvikling.
Professor Dorthe Bleses fra TrygFondens Børneforskningscenter fremhæver, at den systematiske tilgang viste sig effektiv til at løfte alle børns sprog markant.
Langtidseffekter især for udsatte børn
Det mest interessante ved undersøgelsen er de langsigtede effekter.
Da børnene nåede 2. klasse, var der stadig målbare positive resultater – dog kun for en specifik gruppe: Børn af forældre med korte uddannelser, som gik på skoler med lavere karaktergennemsnit.
Seniorforsker Miriam Gensowski fra ROCKWOOL Fonden påpeger, at succesen især skyldes forældrenes opfølgende indsats.
Forældre med kort uddannelse begyndte at læse mere højt og tale mere med deres børn, hvilket forstærkede den oprindelige sprogindsats.
Studiet viser også, at børnene ikke kun forbedrede deres sproglige færdigheder. I 3. klasse klarede de sig bedre i matematik og udviste bedre trivsel.
Dette tilskrives især de forbedrede læsefærdigheder, som gør det nemmere at forstå matematikopgaver og følge med i undervisningen generelt.
Fremtidsperspektiver
På baggrund af de positive resultater har forskningscentret udviklet en ny sprogindsats kaldet "Vi lærer sammen", som nu tilbydes til alle kommuner.
Dette initiativ understreger vigtigheden af tidlig sprogindsats i danske børnehaver og dens potentiale for at reducere uddannelsesmæssig ulighed.
-rh