Trivsel i skolen kræver systematisk indsats, viser ny forskningFoto: Colourbox

Trivsel i skolen kræver systematisk indsats, viser ny forskning

Trivslen i de danske skoler er under pres, og fællesskaberne er ikke længere en selvfølge.

Det viser en omfattende undersøgelse fra Center for Ungdomsforskning (CeFU) ved Aalborg Universitet, hvor forskere i samarbejde med lærere har udviklet et nyt værktøj, der skal hjælpe skoler med at arbejde systematisk med trivsel.

Tallene taler deres tydelige sprog: 75 procent af underviserne og hele 91 procent af skolelederne mener, at en stadig større gruppe elever kæmper med trivslen.

Endnu mere bekymrende er det, at næsten 9 ud af 10 undervisere og ledere ser, hvordan trivselsproblemerne direkte påvirker elevernes deltagelse i både undervisning og skolens øvrige aktiviteter.

- Trivsel opstår ikke af sig selv. Den skal skabes aktivt, understreger professor og forskningsleder Noemi Katznelson fra CeFU, som er en af forskerne bag undersøgelsen.

Hun påpeger det paradoksale i, at trivsel ikke fremmes ved direkte at fokusere på elevernes trivsel, men ved systematisk at arbejde med relationer, rammer og rutiner.

Hvor klassefællesskabet tidligere bandt eleverne naturligt sammen, orienterer mange unge sig i dag mod selvvalgte fællesskaber både i og uden for skolen.

Samtidig har elevernes forventninger til skolen ændret sig – de efterspørger oplevelser af betydningsfuldhed, især i mødet med lærerne.

Dette stiller nye krav til både lærerrollen og skolens evne til at skabe trygge rammer, hvor eleverne kan føle tilhør.

En model med fire centrale dimensioner
På baggrund af fire års omfattende forskning har CeFU udviklet en model, der sammenkæder trivsel med fire centrale dimensioner:

- Mestring
- Tryghed
- Betydningsfuldhed
- Tilhør

Modellen er udformet som et refleksionsværktøj, der kan bruges på teammøder, pædagogiske dage eller i ledelsens strategiske arbejde.

Den hjælper med at stille de rigtige spørgsmål om, hvordan skolens praksis hænger sammen, hvor der er friktion, og hvordan man kan skabe bedre sammenhæng mellem handlinger og mål.

Fem konkrete greb til lærere

Forskerne har identificeret fem konkrete greb, som lærere kan anvende for at styrke trivslen:

1. Støt – og slip igen: Giv eleverne tryghed ved skolestart og i overgangsfaser. Slip gradvist, så de får ansvar og selvstændighed.

2. Lyt og inddrag eleverne: Spørg løbende til elevernes oplevelser og brug deres input i undervisning og fællesskab for at styrke følelsen af betydning og tilhør.

3. Kobl trivsel til undervisning: Trivsel handler også om faglighed. Når undervisningen giver mening, og eleverne føler, de lykkes, styrkes både engagement og tryghed.

4. Skab relationer med autoritet: Eleverne lærer bedst, når de føler sig set og respekteret. Autoritet bygger på både faglighed og nærvær – men skal balanceres professionelt.

5. Brug rutiner og ritualer: Genkendelige rytmer i hverdagen skaber ro og tryghed. Disse bør løbende justeres, så de giver mening for eleverne.

- Når fællesskaberne ikke længere bærer sig selv, må skolen tage ansvar for at skabe dem. Og vi mener refleksionsværktøjet kan sætte gang i det nødvendige fælles trivselsarbejde, konkluderer Noemi Katznelson.

Undersøgelsen bygger på et omfattende datamateriale, herunder spørgeskemaundersøgelser med over 1.100 elever, 433 lærere og 58 ledere, samt interviews, observationer og udviklingsarbejde på 14 ungdomsuddannelser med 70 lærere gennem halvandet år.

- rh


3/12 2025