
Stressramte folkeskoler får hjælp til klimaforbedring
Antallet af lærere og skoleledere, der søger psykologisk krisehjælp, har aldrig været større. Derfor har Falck Healthcare sat særligt fokus på at hjælpe folkeskoler landet over med at genskabe et godt arbejdsklima
Af: Jacob LangeIfølge Danmarks Lærerforening er det især stress og for mange arbejdsopgaver, der får flere og flere lærere til at søge psykologisk rådgivning. Skolereformen har for mange vendt op og ned på hverdagen, og mange lærere går rundt med en følelse af ikke længere at slå til og konstant mangle tid til eleverne. Danmarks Lærerforening har lige nu ansat tre konsulenter, der primært tager sig af lærere med arbejdsskader og psykiske arbejdsmiljøproblemer, og ifølge Henry Charles Holm, der er konsulent i Danmarks Lærerforening, har skolereformen ført til en voldsom stigning i antallet af stressrelaterede henvendelser. Samtidig er over 40 kommuner tilknyttet Falck Healthcares psykologiske rådgivning, som også dækker kommunens skoler.
Lyst til at gå på arbejde igen
Annette Gaard, chefpsykolog i Falck Healthcare, arbejder som en del af et større team med ledersparring og psykologisk rådgivning til lærere og skoleledere, der føler sig pressede og stressede.
- De lærere, vi møder, er ekstremt dedikerede og optaget af at levere det bedst mulige til eleverne. De går på arbejde med hjertet, og skolen fylder meget i deres liv. Når der pludselig bliver vendt op og ned på arbejdskulturen, og når ledelsesretorikken ændrer sig så markant, som den har gjort med skolereformen, skaber det stress og usikkerhed. Derfor har vi specialiseret os i at genoprette arbejdsklimaet, så både ledelsen og lærerstaben igen får lyst til at gå på arbejde og tale sammen, fortæller Annette Gaard.
Stress skaber tavshed og isolation
Nogle af de faresignaler, der typisk er forbundet med psykiske problemer blandt lærerne, kan være dårlig kommunikation, en følelse af at være forladt og ikke mindst en større og større tavshed blandt lærerne. Ifølge Annette Gaard og hendes team af psykologer sker der nemlig ofte det, at lærerne får sig arbejdet ind i en form for isolation og polarisering, hvor de kun taler med nogle ganske få kollegaer – og ikke ledelsen – om problemerne. En oplevelse, som Skolen på Islands Brygge kan nikke genkendende til. De har været igennem et forløb med Falck Healthcares psykologer og har nu fået nogle værktøjer, der fremadrettet skal hjælpe både ledelsen og lærerne med at holde stress og dårligt arbejdsmiljø fra døren.
- Reformen har været klart medvirkende til et øget stressniveau blandt både vores lærere og ledelse. Mange af lærerne har stået i en situation, hvor det ganske enkelt ikke har kunnet lade sig gøre at opretholde deres gamle, høje standard i arbejdet. Det har skabt både frustration og stress, siger Aase Hammer, leder på Skolen på Islands Brygge, og fortsætter:
- Sidste år stod vi med rigtig mange problemstillinger og mødte for alvor de nye krav i reformen. Det har vi heldigvis fået vendt til en langt mere positiv stemning, og med de resultater vi har opnået på relativt kort tid, burde alle have adgang et forløb som det, vi har været igennem med Falck Healthcare, siger hun.
Kulturbrud kræver taletid
Skolen på Islands Brygge har godt 1.100 elever og 80 lærere, og stresshåndteringsforløbet har blandt andet lært de hårdest ramte lærere at passe bedre på sig selv og administrere den tid, der for alle læreres vedkommende er blevet stadigt mere knap. Samtidig har Skolen på Islands Brygge brugt tid på at genoprette kommunikationen mellem lærere og ledere og ikke mindst få et sprog for alt det, der er svært.
- Vi har haft meget fokus på, at både lærerne og ledelsen skulle deltage aktivt i forløbet. Det har skabt en god dynamik og en større fælles forståelse for de udfordringer, vi møder. Vi står midt i et kulturbrud i folkeskolen, og det kræver, at vi står sammen om at få skabt ro i hverdagen og plads til at tale om problemerne. Det har Falck Healthcare været meget kompetente til at lede os igennem, slutter Aase Hammer.
Falck Healthcare gennemførte sidste år 6.713 psykologiske rådgivningssamtaler med 1.425 medarbejdere på skoler rundt om i landet.