Reformen udfordrer på støj
Både lærere og elever skal opholde sig længere tid på skolen, og det kan resultere i et endnu dårligere undervisnings- og læringsmiljø
Af: Mette Røhrmann BauElever, der har svært ved at høre, hvad der bliver sagt. Lærere, der skal undervise i støj. Det er realiteten i undervisningslokaler med dårlig akustik. Nyt skoleår. Ny skolereform. Et nyt kapitel, der alligevel starter med dårlige lydforhold i mange klasselokaler og bygninger rundt på de danske folkeskoler. Et problem, der måske bliver endnu mere mærkbart nu.
- Der er store akustikproblemer på de ældre skoler, og de vil opleves endnu værre i den kommende tid, når både elever og lærere skal opholde sig længere tid i lokalerne, fortæller Karsten Skytteløv, ekspert i akustikregulering og direktør i Lydac Akustik.
Med den nye skolereform og de lange dage i vente slår Karsten Skytteløv nu et ekstra slag for bedre lyd- og akustikforhold skolerne.
Når lyden rammer loftet
Den dårlige akustik opstår typisk, fordi efterklangstiden i lokalet er for lang. Lyde og stemmer kører rundt og bliver hængende i lokalet uden at dø ud. Derfor bliver lyden højere. Elever og lærere skal tale højere eller råbe for at blive hørt. Træthed, konflikter, stress og hovedpine tager til, når støjniveauet rammer loftet.
Akustikproblemerne stammer ifølge Karsten Skyttelev fra de bygningsmaterialer, der er brugt i en tid, hvor man ikke var særligt opmærksom på at sikre gode lydforhold. Derfor findes problemerne på næsten alle folkeskoler, der er bygget for mere end 5-10 år siden.
- Efterklangstiden ligger ofte på mere end det dobbelte af, hvad den burde, og det kan virkelig mærkes, pointerer Karsten Skytteløv, der udover det daglige støjniveau også peger på mere langsigtede konsekvenser:
Dårlige lytteforhold giver dårligere indlæring for eleverne. Koncentrationen falder og både elever og lærere bliver mere trætte op ad dagen. Overskuddet falder og konflikterne stiger, hvis elever skal opholde sig lang tid i et undervisningsmiljø med dårlig akustik. For lærerne giver de dårlige lydforhold også et rigtig dårligt arbejdsmiljø – stemmen skal hæves og larm opleves værre.
Problemerne bliver skubbet
Karsten Skytteløv er bekymret for både undervisnings- og læringsmiljøet i den kommende tid.
- Det er jo ikke fordi, det er et nyt problem. Den dårlige akustik har hele tiden været der, men med skolereformen følger der nye udfordringer. Eleverne skal være mere i klasselokalerne, og lærerne skal have nye arbejdsstationer i rum med dårlig akustik.
Karsten Skytteløv mener, at mange folkeskoler i årevis har skubbet problemet foran sig.
Der er selvfølgelig uvidenhed på området, men for mange skolers vedkommende er problemet for længst afdækket gennem lærernes arbejdspladsvurderinger. Støjniveauet og dårlig akustik er et emne, der i de senere år har optaget både eleverne, lærerne og ikke mindst forældrene.
Når der trods viden ikke er sket noget på skolerne, skyldes det ifølge Karsten Skytteløv en ting; økonomien.
Skolerne har i mange år været presset på vedligeholdelsesbudgettet, og akustikken har været totalt nedprioriteret. Det er en stor fejl, for det er et af de områder, hvor skolerne hurtigt mærker en markant forskel – både når det gælder elevernes indlæringsmiljø og lærernes arbejdsmiljø.
Billigere end de tror
- Mange skoler har aldrig fået analyseret deres lydforhold. De tror akustikregulering er dyrere, end det er. Nogle skoler venter med at løse problemet, fordi de tror, det er meget dyrt og kræver en total renovering. Men det er slet ikke tilfældet, forklarer Karsten Skytteløv. Der findes billigere langsigtede løsninger med her-og-nu-effekt.
Det har været en accepteret tilstand i alt for mange år, at der er larm og dårlige lydforhold på skolerne. Nogle steder har man prøvet at løse det pædagogisk. Men det er svært, når rammerne simpelthen er for dårlige. Det må stoppe nu, når alle skal opholde sig i lokalerne hele dagen.
Fakta om akustik
Dårlig akustik skyldes som regel, at rummets vægge, lofter og gulve er lavet af hårde materialer, så de reflekterer lyde. Rummet ‘runger’. Et ‘hårdt’ rum kan forstærke virkningen af generende støj, fordi støj fra en del af rummet kan brede sig til andre dele, og fordi lyden er lang tid om at ‘dø ud’. Efterklangstiden er med til at beskrive et undervisningslokales akustik.
Kilde: Arbejdstilsynet www.at.dk
Om Lydac Akustik
Lydac Akustik har gennem 30 år været leverandør af akustikløsninger til skoler over hele landet. Virksomheden tilbyder gratis analyser på skoler i hele landet. Lydac Akustik arbejder blandt andet med systemet Dæmpit Komfort, der bliver sat op i eksisterende lokaler uden at der skal flyttes på ventilation eller el.
www.lydac.dk