Hjælp med at skrive nyt teaterstykke om folkeskolenChristian Lollike har brug for hjælp til ny forestilling om folkeskolen. Foto Aarhus Teater/Kim Glud

Hjælp med at skrive nyt teaterstykke om folkeskolen

Christian Lollike og Aarhus Teater efterlyser personlige historier fra de ansatte i den danske folkeskole. Historierne bruger Lollike til at skrive en ny teaterforestilling om livet i folkeskolen.

Den danske Folkeskole anno 2022 kommer en tur på de skrå brædder, når Christian Lolike har skruet et teaterstykke sammen, som skal opføres på Aarhus Teater.

Christian Lollike ønsker at tegne et nuanceret portræt af livet i den danske folkeskole – fortalt af de ansatte. Derfor efterlyser personlige historier fra danske skolefolk.

- Folkeskolen er måske mest personlighedsdannende institution i vores liv. Den har afgørende betydning for vores dannelse, fællesskabsfølelse og selvopfattelse. Det er nødvendigt at undersøge, hvordan skolen håndterer de mange forskellige udfordringer børn står overfor i dag, siger Christian Lollike.

Lollike efterlyser derfor lærernes og de andre ansattes konkrete oplevelser fra hverdagen i skolen. Det kan være vidt forskellige aspekter, men man kan f.eks. lade sig inspirere af nedenstående spørgsmål:

    Oplever du et øget fokus på det enkelte barns personlige udvikling – og hvad betyder det for undervisningen?
    Hvordan oplever du forældrenes rolle i folkeskolen?
    Hvad er det bedste og værste ved øget fokus på mobning og fællesskab?
    Har sociale medier en betydning for læring og fællesskab i klassen?
    Kan du nævne konkrete situationer/eksempler på elevers dialog med hinanden, der har gjort indtryk på dig? Eller situationer/eksempler mellem lærer og elev, lærer og lærer eller lærer og forældre?
    Hvad er det vredesudbrud, du ville ønske du var kommet med i en given situation?

Autentisk materiale

Det er ikke første gang, at Christian Lollike benytter sig ofte af autentisk materiale, f.eks. til hans Hospitalet, som vakte begejstring både hos anmeldere, publikum og involverede faggrupper.

- Jeg synes, det er interessant at bruge et autentisk materiale. Jeg tror, at det er sådan, forestillingen bedst bliver i stand til at fortælle om livet i folkeskolen anno 2022. Og så er der jo bare grundlæggende inspirerende at se, hvilke betydningsfulde historier, der har indprentet sig i lærernes og de øvrige ansattes erindring, siger Christian Lollike.

Aaarhus teater håber på en relevant og tankevækkende forestilling

- Med forestillingen om folkeskolen zoomer vi ind på en central samfundsorganisation, som vi alle har et forhold til. Folkeskolen har en dannende funktion og er afgørende for, hvordan vi udvikler os som mennesker senere i livet.

Vi er optaget af at skabe det optimale skoleliv. Men hvad er det? Vi forsøger med skolereformer, med intenst forældresamarbejde, inklusion og øget fokus på trivsel, men undersøgelser viser, at børn i stigende grad oplever stress og angst.

Jeg er sikker på, at Christian Lollike med sin nysgerrighed og åbenhed over for lærernes input, er den rette til at skabe en relevant og tankevækkende forestilling om den danske folkeskole, siger Teaterdirektør Trine Holm Thomsen, Aarhus Teater.

Folkeskolen (som fortsat er en arbejdstitel) får urpremiere på Aarhus Teaters Store Scene i foråret 2024. Forestillingen skrives og instrueres af Christian Lollike.


Sådan kan du hjælpe

Giv frustrationerne frit løb, beskriv dine oplevelser uden selvcensur og spekulér ikke på, at de skal kunne fungere på en scene. Alle historier bliver anonymiseret og behandlet fortroligt.

Beskrivelsen skal minimum fylde en halv side (ca. 1.500 tegn) og max 4 sider og de skal sendes til input@aarhusteater.dk eller via www.aarhusteater.dk/input

Deadline er d. 3. okt. 2022.

Ansatte på alle landets skoler – offentlige som private - kan deltage.

Skriv også, om du vil kontaktes efterfølgende for evt. uddybning.

Alle historier bliver anonymiseret og behandles fortroligt.

-mo

31/8 2022