Feldballe Friskole får hædrende omtale ved Årets ByggeriFoto: Rasmus Hjortshøj og Helene Høyer Mikkelsen

Feldballe Friskole får hædrende omtale ved Årets Byggeri

Feldballe Friskole i Skanderborg Kommune har fået en hædrende omtale i kategorien Åben ved prisuddelingen Årets Byggeri 2023.

Skolen modtog den hædrende omtale for sit ambitiøse nybyggeri, der kombinerer bæredygtighed, nytænkning og respekt for den lokale kulturarv.

Det nye skolebyggeri er tegnet af Arkitektfirmaet C. F. Møller og opført af entreprenøren Hoffmann. Byggeriet er et resultat af et tæt samarbejde mellem skole, forældre, kommune og lokalsamfund.

Skolens nye bygning er opført i træ og genspejler den lokale byggetradition.

Samtidig integrerer byggeriet en lang række bæredygtige løsninger, bl.a. genanvendelse af regnvand og solcellepaneler. Indretningen af klasselokalerne tilskynder til nytænkning af undervisningen.

Ifølge dommerkomitéen bag Årets Byggeri formår Feldballe Friskole at forene fortid og fremtid på en visionær måde.

Skolen viser, at bæredygtigt byggeri og nyfortolkning af lokal arkitektur kan gå hånd i hånd.

Projektet har inddraget lokalsamfundet og givet det ejerskab til skolen.

Det er et godt eksempel på, hvordan nybyggeri kan styrke følelsen af fællesskab i et lokalområde.

Feldballe Friskole glæder sig over den hædrende omtale.

Det er en anerkendelse af skolens innovative tilgang til bæredygtigt byggeri og undervisning. Skolen håber, at projektet kan inspirere andre skoler rundt om i landet.

19/12 2023