Elever præsenterer kreative ideer til fremtidens fødevarerCredit: Projekt SESAM

Elever præsenterer kreative ideer til fremtidens fødevarer

Elever på tværs af folkeskoler og gymnasier udforsker fremtidens fødevarer og præsenterer kreative ideer.

Det sker i forbindelse med SESAM-projektet 2023, der skal være med til at fremme STEM-undervisning og projektbaseret læring i naturvidenskabens navn og FN's Verdensmål.

Folkeskole- og gymnasieelever præsenterer deres løsninger på fremtidens fødevarer på Frederiksberg Rådhus og i Slesvig i denne uge.

Projektet, der har kørt i flere år, kaldes SESAM, og det er professor Bent Egberg Mikkelsen fra Københavns Universitet, der er primus motor på projektet.

- Traditionelt har vi jo haft en tendens til primært at lytte til eksperter, der alene i kraft af deres alder, erfaring og ekspertise har fået tildelt en særlig taleplatform i forhold til fremtidens løsninger indenfor f.eks fødevare og fødevareproduktion.

Tag nu mig selv, der er en ældre model, der ikke nødvendigvis har klimaudfordringerne inde under huden på samme facon som Generation Klima.

Vi vil gerne vende det hele på hovedet og sige, at det her handler om klima og fremtiden, og at de unge derfor skal helt frem på banen. Ikke bare for at lære, men også for at tænke på løsninger, fortæller Bent Egberg Mikkelsen, og fortsætter.

- Eleverne skal lære at arbejde sammen på tværs af STEM-fagene, at udvikle idéer og løsninger med udgangspunkt i Verdensmålsundervisning og såkaldt projektbaseret undervisning.

Derfor starter vi i skolerne og gymnasierne og klæder eleverne på med videnskabelig viden og innovative projektløsningsværktøjer.

Og det, synes vi selv, er et rigtig god bud på den praksisfaglighed, som mange, der interesserer sig for folkeskolen, efterlyser''

Fagmentorer, Innovationshjul og de fire verdensmål

Projektbaseret læring fungerer godt sammen med verdensmålsundervisning.

Her laver man nemlig projekter, hvor man blander STEM-fag, teknologiforståelse og madkundskab sammen med dansk, fysik, matematik, biologi, kemi mm.

Eleverne brainstormer ideer og løsninger ud fra verdensmålene, og når deres tanker begynder at tage form, så stiller fagmentorer sig til rådighed ude i folkeskolerne.

Fagmentorer kan være alt fra universitetsforskere, snedkere, virksomhedsledere mm., der stiller deres viden og ressourcer til rådighed i samarbejde med folkeskolelærerne.

Eleverne bliver samtidig præsenteret for et 'innovationshjul', der guider dem igennem processen fra idé og planlægning til at bygge og evaluere.

Aqua- og hydroponic

En af løsningerne er et økosystem, der både producerer grøntsager og fisk.

Eleverne har skabt en løsning, hvor planterne renser vandet, fiskene svømmer i, og fiskene gøder planterne.

For at føre ideen ud i livet har elever måtte gå sammen med mentorer, der ved noget om at måle biosignaler og vækstparametre.

Det er nogle, der ved noget om biologi og nogle, der ved noget om kemi og ikke mindst nogen, der er gode til digital sensorteknologi.

På den måde kan man bygge et automatiseret fødevareproduktionsanlæg, der kan passe sig selv.

Derudover kan man opleve andre elever dyrke svampekulturer, et grønt verdenskøkken, 3D-print af melorme- og svampebøffer, svampelæder mm.

Kort om SESAM

SESAM er et projekt lanceret af Professor Bent Egberg Mikkelsen og hans kollegaer.

Formålet er at fremme byens grønne fødevareomstilling ved at give skoler og unge mennesker de nødvendige videnskabelige og digitale kompetencer.

Med SESAM vil vi sammen med skoler, elever og fagmentorer vise, hvordan unge gennem videnskabelig og digital indsigt kan være med til at bidrage med løsninger på de bæredygtighedsudfordringer, som fødevaresystemet står over for, samtidig med at vi skaber maddannelse og læring.

-rh

26/9 2023