
Elever dyster i nyheder om krop og idealer
Med temaet krop og idealer giver Mediekonkurrencen 2018 6.-10. klasse mulighed for at forholde sig kritisk til de normer og idealer, der får mange unge til at mistrives i jagten på “det perfekte”
De sociale medier flyder over med glansbilleder af det ideelle liv og den perfekte krop. Ligesom reklamer, film og musikvideoer ofte fremstiller kroppen fejlfri – og langt fra det, man ser i spejlet.
Hvad gør det konstante møde med den redigerede krop ved de unges selvopfattelse – og selvværd? Og hvad er det for normer og idealer, der skaber de urealistiske forestillinger om, hvordan vores liv og krop skal se ud?
Mediekonkurrencen, der i 2018 finder sted for femte gang, sætter fokus på krop, normer og idealer. Fra uge ni til tolv i det kommende år får 6.-10. klasse landet over mulighed for at dykke ned i de journalistiske genrer og agere nyhedsredaktion med krop og idealer som omdrejningspunkt. Eleverne vælger selv, om de vil deltage i konkurrencen med en avis eller et nyhedssite.
Jagten på det perfekte
Det er JP/Politikens Hus, der inviterer eleverne til at dyste i nyheder – i år med Sex & Samfund og Mary Fonden som partnere.
Mediekonkurrencen retter sig mod dansk, engelsk, samfundsfag, historie, geografi og kristendom og kommer til at ligge i forlængelse af Sex & Samfunds årlige seksualundervisningskampagne Uge Sex, der i 2018 ligeledes har fokus på kroppen.
– På den måde kan man som lærer give eleverne mulighed for først at tilegne sig viden om krop og idealer gennem seksualundervisning – og bagefter bruge den viden i et medieproducerende perspektiv, fortæller Lone Smidt, der er pædagogisk konsulent hos Sex & Samfund.
Hun glæder sig over at kunne invitere lærere for 6.-10 klasse at sætte fokus på en vigtig problematik ud fra to forskellige vinkler:
– Alt for mange unge er utilfredse med deres krop – og mistrives, fordi de føler sig uperfekte. Med Uge Sex og Mediekonkurrencen får de unge mulighed for at undersøge og forholde sig kritisk til, hvad der skaber deres forestillinger om, hvordan man skal se ud for at være “perfekt”, sund
– og have det godt, siger Lone Smidt.
Når Mediekonkurrencen løber af stablen, vil elever og lærere blive hjulpet på vej med blandt andet online-værktøjer, elevsite, hotline og undervisningsmateriale. Det hele afsluttes med en event, hvor de bedste aviser og de bedste nyhedssite kåres.?
Om krop og idealer
- Hver sjette 13-årige er utilfreds eller meget utilfreds med sin krop
- Børn og unge, der ikke tænker så meget på deres vægt, er mindre ensomme
- Flere børn og unge, der er tilfredse med deres krop, vurderer, at de er en af dem, de andre gerne vil være sammen med
- Flere børn og unge, der er tilfredse med deres krop, er også glade for at gå i skole
- Flere børn og unge, der er tilfredse med deres krop, vurderer, at de er en af de dygtigste i skolen
(Kilde: Børnerådet og CEFU)
Om mediekonkurrencen
Årets tema: Elsk dig selv – krop og idealer
I 2018 er det Sex & Samfund og Mary Fonden, der er partnere på Mediekonkurrencen. Desuden støtter Ole Kirks Fond og Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet konkurrencen
Alle 6.-10. klasser kan være med i konkurrencen – og det er gratis
Hver klasse laver deres egen online nyhedssite og/eller avis og modtager efterfølgende 1.000 eksemplarer af avisen trykt på rigtigt avispapir
Eleverne kan integrere filmproduktion, artikelskrivning, sociale medier, blogging, research, reportage og interviews
Mediekonkurrencen retter sig mod dansk, engelsk, samfundsfag, historie, geografi og kristendom
Den trykte avis produceres i ”Newsdesk” – JP/Politikens Hus’ didaktiske avisværktøj til skoleelever
Vinderne kåres og præmieres i forskellige kategorier og aldersgrupper
Tilmelding på www.newsdesk.dk