Tweens er fysisk aktive med de rigtige legeredskaberPsykolog Thea Toft Amholt har udarbejdet ph.d.-afhandlingen Motivating Playgrounds for Syddansk Universitet og den danske legepladsproducent KOMPAN.

Tweens er fysisk aktive med de rigtige legeredskaber

Tweens er mod forventning meget fysisk aktive, når de leger på skolelegepladsen. Det viser en banebrydende ny ph.d.-afhandling.

Adgang til alderssvarende og motiverende legepladser gør forskellen.

Store skolebørn er alarmerende fysisk inaktive, viser Verdenssundhedsorganisationen WHOs statistikker. Trods ihærdige forsøg på at vende den udvikling, er det ikke lykkedes.

Nu er der dog hjælp at hente. En ny banebrydende ph.d.-afhandling påviser, at børnene rigtig gerne er fysisk aktive, hvis skolegårdens legeredskaber er de rette.

h.d.-projektet har indsamlet data på mere end 1.000 9-12årige med interviews, observationer samt GPS- og bevægelsestracking.

Afhandlingen gennemanalyserer over 140 millioner datapunkter, og konklusionen er klar: Tweens er meget fysisk aktive i skolegården, hvis de har fri adgang til alderssvarende og udfordrende legeredskaber.

- Mange har en opfattelse af, at børn helt naturligt holder op med at lege, når de bliver ældre. Men undersøgelsens data viser tydeligt, at hvis børnene har skolegårde med alderssvarende og spændende legeredskaber, så er de faktisk utroligt aktive, siger Thea Toft Amholt.

- Børnene har legen i sig. Det bedste, vi kan gøre som voksne, er at skabe de rigtige rammer for dem, fortsætter hun.

Klatreredskaber gør pigerne aktive og sociale

Ifølge forskeren er det afgørende vigtigt for børnenes sundhed, at de i før-teenageårene får gode vaner for bevægelse. Det gælder særligt pigerne, som statistisk er mindre fysisk aktive end drengene.

- Hvis vi kan motivere børnene i årene op til teenagealderen, så kan vi måske fange deres interesse i at være fysisk aktive sammen.

Det kan forebygge fysisk inaktivitet, når de bliver ældre, siger Thea Toft Amholt. Hun er positivt overrasket over, hvordan særligt klatreredskaber kan aktivere pigerne fysisk og socialt.

- Undersøgelsen viser, at piger elsker at klatre i de høje klatrenet og åbne klatrestrukturer. Lige præcis disse redskaber giver anledning til både aktiv leg og socialt samvær.

Pigerne bruger blandt andet klatreredskaberne til at lege tagfat. Men de kan også bruge dem til blot at klatre rundt, hænge ud og snakke, siger hun.

- På alle de skoler, vi undersøgte, var klatreredskaberne et hotspot, hvor børnenes fysiske aktivitet var betydeligt højere end på resten af legepladsen, fortæller Thea Toft Amholt.

Stof til eftertanke for skoler og byrum

Undersøgelsens resultater bør give stof til eftertanke i skoler, daginstitutioner og andre steder, hvor man ønsker at motivere børn til at bevæge sig mere, mener Thea Toft Amholt.

- Hvis vores store skolebørn skal være mere fysisk aktive, skal de udfordres på legepladsen. De skal have en følelse af at mestre noget, som er svært, eksempelvis på nogle legeredskaber, som de mindre børn ikke kan bruge. Og så hjælper det også, at de kan vise sig frem foran de andre, når de er gode til noget, siger Thea Toft Amholt.

30/11 2022