Børnene oplever fællesskab og sjov med høretelefoner på

- Jeg tør meget mere med høretelefonerne på, og der er ikke så meget anden larm, det er dejligt, siger Elli fra 3.C efter at have danset med sin klasse til en NMOVE-session i skolen.

Hun og resten af årgangen har prøvet at bruge Silent FIT systemet med Naja Klærke Lindberg som instruktør.

Alle børnene får høretelefoner på, og de modtager musik og instruktioner direkte i ørene, klart og tydeligt.

De kan selv regulere lydstyrken, for volume-knappen sidder på høretelefonen, og de bliver ikke forstyrret af anden larm, mens de hopper, danser, leger og har det sjovt sammen.

En session med NMOVE kan arrangeres i forbindelse med emneuger, som en alternativ aktivitet til idrætstimerne, til første eller sidste skoledag, til bevægelsessjov i SFO’en eller som et specielt arrangement for klasser eller årgange, der ønsker at prøve noget sjovt og anderledes.

Det kan også fungere som en inspirationsworkshop for lærerne, eller hvis man ønsker at arbejde specifikt med en dansegenre, hvor man er ude af sin comfort zone - eller som et festligt indslag til årets sommerfest.

Indholdet kan tilpasses individuelle ønsker og behov, og det batteridrevne lydsystem gør, at arrangementet kan finde sted både indendørs og udendørs.

- Når jeg danser eller arrangerer bevægelsesevents for børn på forskellige skoler og institutioner, oplever jeg gentagne gange, at musikken og dansen bryder mentale og fysiske barrierer ned og giver mod til at prøve noget, man måske ikke turde før.

Det fremmer troen på egne evner og samtidig styrker det fællesskabet, da man er sammen i den fælles lydboble i høretelefonerne.

Undervisningen er tilrettelagt, så alle kan deltage, uanset niveau. Det kræver ikke meget plads og kan tilpasses alt fra klassestørrelse til hele skoler.

Der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert - det handler om at have det sjovt og være med, siger Naja Klærke Lindberg.

Dans som træningsform er let at tilpasse til individuelle behov og hensyn, og jeg lægger vægt på at styrke både børnenes kroppe, pulsen og humøret, så de går derfra med en ny oplevelse.

4/4 2023