Gør det smart at cykle
Pullerter med lys eller reflekser kan vise børn og bilister, hvor de må færdes.

Gør det smart at cykle

Veksø A/S sætter fokus på, hvordan man får flere børn til at cykle i skole. Det handler om et byrum i balance

Vi hører det igen og igen. Børn skal have 60 min.’s motion om dagen. Børn skal lære at færdes i trafikken. Skolevejen bliver usikker for de børn, der cykler, når så mange bliver kørt. For ikke at tale om den ekstra CO2-udledning fra de mange biler på vejene.

Som forælder er det let at få dårlig samvittighed over det. For mange børn bliver kørt i skole. Jo flere, der bliver kørt, des farligere skolevej, og jo færre forældre tør sende deres poder ud på cyklen, specielt om vinteren, når det er mørkt.

Kræftens Bekæmpelse har udgivet en cykelmanual med forslag til, hvordan kommuner kan gøre cykling til den sundeste, sikreste og letteste transport til og fra skole. Manualen hedder “Sund og cykelvenlig skolevej”.

Smart city

Manualen taler om, hvordan kommunen kan skabe rammer, der gør det let at vælge cyklen frem for bilen. Fokus har hidtil været på at gøre skolevejen sikker, men fremover vil det være lige så vigtigt at komme med intelligente løsninger ifølge Kræftens Bekæmpelse. Det handler om at gentænke byrummet, at skabe en smart city.

Veksø A/S arbejder med at skabe byrum i balance, herunder intelligente løsninger inden for byrum, belysning, cyklisme og smart city-koncepter. Ifølge Veksø A/S er der tre ting, som skal være opfyldt, for at børn cykler til skole:

• Skolevejen skal være sikker. Vejen til og fra skole skal være veloplyst. Det samme skal området på skolen, hvor det også er vigtigt at tydeliggøre, hvor fodgængere, cyklister og bilister hver især må færdes.
  • Der skal være styr på cyklerne på skolen. Afmærkede områder til cykelparkering med stativer, der kan tage forskellige typer cykeldæk, sikrer, at cyklerne ikke bare bliver smidt på skolens område.
  • Cykeltyveri skal begrænses. Området til cykelparkering skal være afmærket og veloplyst. Derudover skal der være stativer, hvor cyklerne let kan låses fast.

Et byrum i balance

Louise Dal Cowen, marketingansvarlig hos Veksø A/S, siger:

– Vi arbejder med at skabe et byrum i balance. Vi har et bredt udvalg af æstetisk smukke belysningsarmaturer, som giver en smukt oplyst skole og et trygt område at færdes på. Vores pullerter med lys eller reflekser kan, ud over at lyse området op, også være med til vise børn og bilister, hvor de skal færdes. Pullerter som afgrænsning ud mod vejen kan hjælpe børnene med at afkode, hvornår de skal bremse op. Det samme kan vores cykelbomme.

Styr på cyklerne

Skolen kan sørge for, at cyklerne har et afmærket, overdækket og oplyst parkeringsområde med stativer til cykelparkering, så cyklerne ikke ligger smidt oven i hinanden. Ved at sørge for, at det er godt oplyst, og at cyklerne kan låses fast, kan man gøre meget for at forhindre tyveri.

Cykelstativerne Noah og Noli fra Veksø A/S ses allerede på mange skoler og er smarte, da de kan tage alle typer cykeldæk fra de helt tynde til de tykke mountainbike­dæk. Det nye system Lockt kan let skrues på eksisterende stativer og gør det let at låse selve cyklens stel til stativet og ikke kun hjulet, som ofte bare bliver efterladt ved cykeltyveri. Derudover leverer Veksø A/S overdækning til cykelparkering, så cyklerne er beskyttet mod regn og blæst.

Cykler i to lag

Louise Dal Cowen forklarer:

– Smart city-konceptet handler om at lave intelligente løsninger, der gentænker byens rum på en ny måde. Vi har fx cykelstativer, hvor man kan parkere cykler i to lag, så man på en smart måde kan udnytte et mindre areal. Vi sælger også cykelpumper, så man er sikker på, at man kan komme hjem igen, også selv om man skulle komme ud til en flad cykel.

Hun fortæller videre, at Veksø A/S også har arbejdet med gamification. Det er den tendens, man ser i tiden, hvor man ved at lave et spil ud af forskellige ting får børnene motiveret på en helt ny måde, som man ser i eksempelvis Pokémon Go. Cykeltælleren Aros tæller antal cyklister i døgnet og kan give børnene et ekstra skub i retningen af, at det er sjovt at cykle.

– Men det vigtigste er dog, at vi gør det trygt, sikkert og let at vælge cyklen frem for at blive kørt i skole hver dag, slutter Louise Dal Cowen.

www.vekso.com

21/10 2016