Aktuelle nyheder - Uddannelse

Lærere i praktik på erhvervsskolerLærere i praktik på Asmildkloster Landbrugsskole

Lærere i praktik på erhvervsskoler

For andet år i træk er lærere, der underviser i 7. klasse, i praktik på erhvervsskoler.

Del artiklen på

Praktikken skal gøre lærerne klogere på erhvervsuddannelserne og inspirere til mere praktisk undervisning.

Det er Mercantec, Asmildkloster landbrugsskole og Social- og Sundhedsskolen igen i år 65 lærere fra folkeskoler i Viborg Kommune i praktik.

Her skal de på egen krop se og opleve, hvordan erhvervsuddannelserne fagligt arbejder med konkrete, praktiske opgaver, så de kan bringe denne arbejdsmetode ind i deres egen undervisning i folkeskolen.

Praktikdagene er en del af 3-årig satsning, hvor alle folkeskolelærere får viden om erhvervsuddannelser og samtidig giver inspiration til, hvordan de kan tænke praksisfaglighed ind i undervisningen.

Omsætte teori til praktik

Praksisfaglighed handler om at sætte fagene i spil på en ny og inspirerende måde.

Fx lærte sidste års deltagere, hvordan planter er bygget op.

Det gjorde de ved at se og undersøge forskellige planter i et mikroskop, der underbyggede deres teoretiske viden om fotosyntese.

Mette Lyngsø er udskolingslærer på Vestre Skole, hvor hun underviser i dansk, engelsk og madkundskab. Hun deltog på sidste års praktikdage, og var meget begejstret:

- Det var rigtig fedt at være ude på de forskellige ungdomsuddannelser og høre om, hvordan vi kan bringe praksisfaglighed ind i vores egen hverdag.

Jeg har haft særlig fokus på at give eleverne plads og tid til at omsætte teori til noget praktisk i de fag, hvor det normalt ikke fylder særlig meget.

Fx har vi arbejdet med filmplakater, book-trailers og personkarakteristik i 3D i dansk og engelsk. Det har eleverne virkelig engageret sig i, fortæller Mette Lyngsø.

Den praksisfaglige undervisning skal styrke elevernes evne til at omsætte teoretisk viden til praksis, bidrage til en mere varieret, motiverende og inspirerende skoledag og i sidste ende sikre, at flere elever vælger en erhvervsuddannelse.

- På erhvervsskolerne er vi glade for, at vi igen i år har alle lærere fra 7. klasse igennem praktikdagene.

Selv om søgningen til erhvervsuddannelserne i Viborg Kommune er steget, ser vi fortsat et potentiale i at få endnu flere unge til at vælge erhvervsrettede uddannelser, siger Louise Lyngsø, brobygningskoordinator på Mercantec.

På vej mod 30 procentmålsætningen

Praktikforløbet taler ind i den nationale målsætning om, at 30 procent af en ungdomsårgang skal have en erhvervsuddannelse i 2025.

Samtidig understøtter initiativet byrådets målsætning om, at 90 pct. unge har taget en ungdomsuddannelse, inden de er 25 år, og en større andel af borgerne i Viborg Kommune skal have tilknytning til arbejdsmarkedet.

I 2022 valgte 27,1 pct. af eleverne i folkeskolen at søge ind på en erhvervsuddannelse efter endt 9. eller 10. klasse i Viborg Kommune.

Det er en stigning i forhold til tidligere år. Det har også gjort sig bemærket på landsplan, hvor Viborg er blevet tildelt Falkeprisen af Undervisningsministeriet for netop at have gjort en særlig indsats for at øge søgningen til erhvervsuddannelserne.

- Der er stor bevågenhed på praksisfaglighed lige nu, særligt fra den nye undervisningsminister. Det hilser vi velkommen og glæder os over, at vi allerede er godt på vej i Viborg Kommune, siger Hasse Valdemar Mortensen, skolechef i Viborg Kommune.

Praktikdagene skydes i gang ved en stor, fælles opstart for alle lærere, erhvervsskolerne og Viborg Kommune på Asmildkloster Landbrugsskole, inden lærerne kastes ud i spændende praksisfaglige workshops på de tre erhvervsskoler i Viborg.

-rh

Læs mere om Uddannelse

1/2 2023