Danske 9.-klasser slår rekord i ordbogsopslag under retskrivningsprøve

Folkeskolens årlige retskrivningsprøve, afholdt den 3. maj, har igen i år sat rekord i antallet af ordbogsopslag.

Ordbogen.com og abc.ordbogen.com, ejet af Ordbogen A/S, håndterede tilsammen imponerende 3.899.245 søgninger under prøven, hvilket overgår rekorden fra 2023 på 3.322.728 søgninger.

Trods den massive belastning formåede Ordbogen A/S at opretholde en imponerende gennemsnitlig svartid på blot 0,036 sekunder per søgning.

På det travleste tidspunkt klokken 09:47 blev der registreret hele 1.627 søgninger i sekundet, hvilket også overgår rekorden fra 2023 på 1.565 søgninger i sekundet.

Ordbogen A/S' solide infrastruktur med egne servercentre i Odense og Glostrup sikrede, at platformene på intet tidspunkt var overbelastet.

Dette tillod opretholdelsen af maksimal svarhastighed med en belastningsprocent på under 22 %.

Blandt de mest søgte ord under prøven var 'gennem', 'helt', 'sære', 'eksisteret' og 'bærer', hvilket vidner om elevernes opmærksomhed på det danske sprogs faldgruber og deres tillid til Ordbogens lynhurtige svar i tvivlstilfælde.

Ordbogen A/S' CEO, Peter Revsbech, understreger vigtigheden af at tilbyde pålidelig sprogstøtte til elever og lærere ikke blot under eksamen, men også i den daglige undervisning.

Virksomhedens platforme, herunder også undervisningsplatformen Grammatip, er højt skattede ressourcer inden for sprogundervisning og skriftlig fremstilling for både elever og professionelle.

Med denne rekord cementerer Ordbogen A/S endnu engang sin position som Danmarks førende udbyder af onlineordbøger og omfattende sprogressourcer til brugere på alle niveauer.

- rh

8/5 2024