Tusindvis af elever indvier Copenhagen Gaming Week på fredag

Når fire års udviklingsarbejde denne weekend kulminerer i den første udgave af Danmarks nye esport- og gamingfestival, Copenhagen Gaming Week, bliver det med deltagelse fra elever på skoler og gymnasier i København.

D. 12. – 14. januar 2024 omdannes Bella Center Copenhagen og Bella Arena til et ekspansivt univers dedikeret til gaming og alt, hvad denne verden indebærer.

Inden den officielle åbning af festivalen er hele fredag formiddag reserveret til elever fra skoler og gymnasiale uddannelser under emnet "Copenhagen Gaming Week 2024 Karrieredag – Hvad kan du blive inden for gaming og esport?"

- I dag skaber mange børn og unge meningsfulde fællesskaber gennem gaming og håber, at kunne gøre karriere inden for feltet.

Der mangler dog stadig inspiration, når fremtidsdrømmene skal gøres mere konkrete.

Derfor er jeg glad for, at vi i København Kommune har bidraget til at skabe karrieredagen ved Copenhagen Gaming Week, som kan styrke børns og unges karrieremuligheder – og gavner gaming-branchen, siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen.

På karrieredagen holder dygtige aktører og frontløbere fra gaming-industrien oplæg om deres spændende og varierede udviklingsrejser inden for branchen.

Eleverne får et konkret indblik i gaming-industrien herunder de mange karrieremuligheder, branchen spænder over.

Det gælder alt fra professionelle Counter-Strike-spillere til softwareudviklere, lyddesignere, eventplanlæggere, kommunikationseksperter, pressefolk og meget mere.

- Det digitale er blevet en kæmpestor del af vores liv og dermed også fremtiden.

Derfor er det vigtigt med en karrieredag og Copenhagen Gaming Week, så vi får fokus på nysgerrigheden, kreativiteten og får børn og unge interesserede i de mange digitale muligheder, for mon ikke de digitale job er kommet for at blive, og de må også gerne være kreative, siger kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard.

Fremtidsdrømmene skal konkretiseres

Karrieredagsprogrammet inden eftermiddagens officielle åbning af Copenhagen Gaming Week er skabt i et parløb med Københavns Kommune, hvor økonomiudvalget tilbage i 2023 afsatte 500.000 kr. til at aktivere børn og unge på kommunens institutioner og uddannelser.

Det har bl.a. udmøntet sig i et læringsforløb i Grøndal MultiCenter i efteråret 2023. Et forløb som også får bundet sin sløjfe med en række aktiviteter i Bella Center Copenhagen på karrieredagen.

- I København skal vi være danmarksmestre i ungeliv. Det bliver vi kun, hvis vi møder de unge, hvor de er.

En stor del af de unges liv centrerer sig om livet i det digitale univers. Det vil det også gøre i fremtiden, og endda i endnu højre grad.

Derfor glæder det mig, at de unge ved et event som dette kan blive klogere på hvilke karrieremuligheder og jobs, der eksisterer inden for den digitale verden, siger børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager.

Fakta om Copenhagen Gaming Week 2024 Karrieredag

- Aktivering, vidensindhold og inspirerende talks for elever i udskolingen på københavnske skoler og gymnasiale uddannelser.

- På programmet venter bl.a. oplæg fra CEO og co-founder af Gost Ship Games, Søren Lundgaard, manden bag Astralis og BLAST, Jakob Lund Kristensen, producer og founder af Danish Game Producers' Network, Helena Sokol og medarbejdere i Politiets Online Patrulje.

- Workshops for mellemtrin og udskoling i samarbejde med Future Classroom Lab under Center for Undervisningsmidler ved Københavns Professionshøjskole.

- Op mod 2.000 elever ventes at besøge karrieredagen fredag d. 12. januar inden den officielle åbning af Copenhagen Gaming Week

15/1 2024