Skoleskibet Danmark fejrer 90-års jubilæum i Nakskov HavnDANMARK for fulde sejl

Skoleskibet Danmark fejrer 90-års jubilæum i Nakskov Havn

Både børn og voksne kan godt begynde at glæde sig til Skoleskibet Danmarks besøg i Nakskov 21.-25. juni 2023, hvor skibet fejrer 90-års jubilæum.

Lolland Kommune har sammen med Nakskov Handel & Erhverv og en række lokale aktører planlagt et festligt program med et væld af aktiviteter.

Med til fejringen er også Skoleskibet Georg Stage, og begge skibe inviterer i løbet af ugen til ”åbent skib”.

Lær at bande som en sømand, byg dit eget skib, tag på sejltur med Skonnerten Johanne, se maritime udstillinger, og smag mad fra forskellige lande, mens du nyder god musik og synet af de flotte skibe i Nakskov Havn.

Det er blot noget af alt det, du kan opleve, når Skoleskibet Danmark besøger Nakskov Havn. En begivenhed, der ikke mindst vækker begejstring lokalt:

- Vi er mange her på Lolland, som ser frem til at tage imod Skoleskibet Danmark og fejre det sammen med alle, der kommer fra nær og fjern.

Skibet har en særlig betydning for os, fordi det blev bygget på Nakskov Skibsværft, og jeg er derfor både stolt og enormt taknemmelig over, at Martec, der ejer skibet, har valgt at holde jubilæet i Nakskov, fortæller borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen og fortsætter:

- At Skoleskibet Georg Stage også kommer og tager del i festlighederne, gør det bare endnu bedre.

Det bliver helt sikkert et fantastisk syn at se de to smukke skoleskibe sammen ved Honnørkajen, og jeg håber, at mange vil komme forbi og opleve både skibene og de mange forskellige aktiviteter på havnen.

Tak til Nakskov Handel & Erhverv for et godt samarbejde om at få stablet den store fest på benene, og tak til alle de lokale, engagerede kræfter, som på forskellig vis støtter op om begivenheden.

Nakskov Handel & Erhverv er klar til at byde Skoleskibet Danmark velkommen hjem til den store havnefest:

- Skoleskibet et rigtigt Nakskovskib. Det er bygget her, og igennem tiden har det været hjemme til mange hovedoverhalinger, ligesom der er mange nakskovitter, der har sejlet ombord på skibet.

Derfor føler vi, at det er vores skib, siger formand for Nakskov Handel & Erhverv Peter Dan Petersen.

Katrine Hartmann, som er eventmanager i Nakskov Handel & Erhverv, supplerer:

- Det er fantastisk, at begge skoleskibe kommer, og at vi kan lave så stor en havnefest med liv og glade dage for enhver smag.

Vi forventer, at rigtig mange mennesker vil komme til Nakskov, og byen er klar til fest!”

Program

Se det fulde program for Skoleskibet Danmarks besøg i Nakskov på Lolland Kommunes hjemmeside: www.lolland.dk/skoleskibet-danmark

Om Skoleskibet Danmark

Skoleskibet Danmark blev søsat fra Nakskov Skibsværft i 1933.

Skibet blev bygget med det formål at uddanne søfolk til den danske handelsflåde og har altid været i brug som skoleskib.

Det er bygget som 3-mastet fuldrigger, da denne type rig blev anset som den mest komplekse og mest krævende rig, som ville kunne holde flest hænder beskæftiget.

Der er i dag plads til 80 elever om bord, fordelt på 2 banjer, der under togtet uddannes til ubefarne skibsassistenter.

Derudover er der 15 besætningsmedlemmer med på hvert togt, som også varetager den daglige undervisning. Under havneophold, i særdeleshed i udlandet, fungerer skibet, besætningen og eleverne som ambassadører for Danmark og det maritime erhverv, og der afholdes ofte Åbent skib og receptioner om bord.

Skoleskibet Danmark og Skoleskibet Georg Stage er de to eneste tilbageværende danske skoleskibe i drift.

Skoleskibet Danmarks togt rundt i Danmark kan følges på Martecs hjemmeside: www.martec.dk/skoleskibet/90-aars-jubilaeum/

14/6 2023