Skolernes motionsløb bliver til leg på PlaylineEleverne til skolernes motionsdag var nogle af de første til at indvie den nye Playline. Foto: Billund Kommune

Skolernes motionsløb bliver til leg på Playline

Skolernes motionsløb blev i dag et legende ét af slagsen, da 700 elever fra BillundSkolen og International School of Billund indtog oplevelsesstien Playline sammen med Simon Nicolajsen Jørgensen, formand for Teknik-, Plan- og Kulturudvalget.

Ideen med Playline er at skabe en god, sikker og legende forbindelse mellem byens mange attraktioner - fra bymidten i vest til turistattraktionerne i øst – og at gøre det sjovt at bevæge sig mellem stederne.

Playline, der har fået en visuel overhaling og nu er endnu mere synlig i byrummet, er udviklet og skabt i samarbejde med børn.

De 700 skoleelever og Simon Nicolajsen Jørgensen er blandt de første løbere på den nye Playline, og ifølge udvalgsformanden var det en fornøjelse at hoppe i løbeskoene sammen med børnene.

- Som hjemsted for Børnenes Hovedstad tror vi i Billund Kommune på, at børn er mindst lige så kompetente som voksne.

Derfor var det helt naturligt at skabe Playline sammen med dem, der primært kommer til at bruge den; nemlig børnene.

På samme måde var det helt naturligt at indvie ruten sammen med skoleeleverne, og jeg vil gerne sige en stor tak til de mange børn, som jeg i dag løb sammen med - side om side, siger Simon Nicolajsen Jørgensen, formand for Teknik-, Plan- og Kulturudvalget.

Playline udspringer af Billund Byvision, som er en plan for, hvordan Billund skal udvikle sig de næste 20-30 år ud i fremtiden.

- Den trafiksikre rute binder en række af Billunds turistattraktioner sammen, og jeg håber, at mange familier, børn og turister vil gøre brug af Playline, udtaler Simon Nicolajsen Jørgensen.

Playline er skabt i samarbejde med børn og formålet har undervejs været at sætte fokus på, hvordan man kan skabe leg mellem attraktionerne og at kunne svare ’ja’ til følgende spørgsmål, der tilsammen danner legens karakteristika:

- Skaber oplevelsen begejstring?
- Giver oplevelsen mening?
- Indbyder oplevelsen til aktiv deltagelse?
- Fordrer oplevelsen social involvering?
- Indbyder oplevelsen til eksperimentering?

Det skal være nemt at følge Playline, og man skal ikke være i tvivl om, hvornår man befinder sig på ruten, og hvornår man forlader den.

Derfor er der lavet en synlig linje i belægningen hele vejen rundt (Billund Centret og Travbyen følger senere).

Eftersom vejret har givet udfordringer i den sidste periode, var det desværre ikke hele Playline-strækningen, der var klar til dagens indvielse.

Det resterende bliver lavet færdigt hurtigst muligt.

17/10 2023