Naturfagsmaraton udfordrer elever med virkelige problemer fra store danske virksomhederMere end 23.000 skoleelever i 50 kommuner deltager i Naturfagsmaraton, hvor de dyster i seks sjove og spændende opgaver. Det er 20. gang, at Naturvidenskabernes Hus afholder Naturfagsmaraton.

Naturfagsmaraton udfordrer elever med virkelige problemer fra store danske virksomheder

Fra januar til maj summer skoler og idrætshaller landet over, når Naturfagsmaraton for 20. år i træk slår dørene op.

Blandt andre TDC NET og PPG står klar til at udfordre skoleelever med udfordrende cases fra virksomhedernes hverdag.

Robotarme, tyggegummi-opsamlere og Storm-P-maskiner. Det er nogle af de løsninger, som 23.000 elever i 5. og 6. klasse har med på årets Naturfagsmaraton i 50 kommuner.

Naturvidenskabernes Hus, som står bag Naturfagsmaraton, har udviklet seks opgaver, som skal pirke til elevernes nysgerrighed og interesse for naturvidenskab og teknologi.

De seks opgaver tager udgangspunkt i virkelige problemstillinger, og to af dem har store danske virksomheder været med til at udvikle: PPG, som producerer og sælger maling, og TDC NET, som leverer digital infrastruktur i form af internet og mobilnet. Adm. Direktør i PPG, Torben Beck, forklarer:

- Vi støtter op om Naturfagsmaraton og støtter i det hele taget de naturvidenskabelige uddannelser internationalt. For vi løser ikke samfundets problemer, hvis vi ikke er stærke på de naturvidenskabelige fag.

Laver egen maling

Eleverne har udviklet, testet og forberedt sig siden efteråret, og på konkurrencedagene får de endelig mulighed for at demonstrere deres løsninger på de seks opgaver.

I den opgave, som PPG har været med til at udvikle, skal eleverne lave deres egen maling med farvestoffer fra naturen – fx fra planter, krydderier, jord og kridt.

Eleverne skal også bygge et mini-transportbånd, som kan flytte "malerbøtter" i form af duplo klodser.

Adm. Direktør, Torben Beck, lægger vægt på, at eleverne får lov at dykke ned i både kemi og matematik, og at de kan få en oplevelse af, at det ikke behøver at være så svært:

- Eleverne lærer at dissekere en opgave og løse et problem. Og allervigtigst, så lærer de at samarbejde om det i et team.

Måske ser opgaven vanskelig ud ved første øjekast, men når eleverne fordyber sig, så kommer de frem til en løsning. Den evne til fordybelse tror jeg er vigtig for børn og unge at lære."

Internettet under lup

TDC NET har også bidraget til én af opgaverne i årets Naturfagsmaraton.

Her skal eleverne arbejde med at forstå teknologierne og mekanismerne bag det internet, som de mere eller mindre ukritisk bruger hver dag, men ikke rigtig kender baggrunden for.

Deri indgår også, at de skal undersøge deres skolekammeraters digitale vaner og opfinde et spil med viden om internettet, som kan gøre både dem og deres kammerater til klogere og mere kritiske internetbrugere.

HR Direktør i TDC NET, Selina Lomholt, siger:

- Med Naturfagsmaraton åbner vi dørene for eleverne og tager dem med på en opdagelsesrejse ind i den fascinerende teknologiske verden bag internettet.

- Vores store håb er, at vi kan tænde gnisten hos dem for teknologi og samtidig gøre de unge mere bevidste om deres digitale vaner og mere kritiske i forhold til den måde, de anvender nettet på.

- Det er vigtigt, ikke kun for os som virksomhed, men også for samfundet som helhed.

- Endelig vil vi gerne vise, at selv om vores historie rækker 140 år tilbage, så kan man hos os være med til at forme fremtiden gennem innovativt arbejde med ny teknologi.

Selina Lomholt fremhæver desuden, at TDC NET har en stolt tradition med at invitere skoleklasser ind i virksomheden:

- De unges perspektiver tilfører værdi, da deres tilgang ofte er forfriskende anderledes og giver os nye synsvinkler. Vi ser frem til at lade dem udforske vores case i Naturfagsmaraton og være en del af vores spændende rejse ind i den digitale fremtid".

Virkelige problemer

Én af de seks opgaver handler desuden om rumfart og er udviklet i anledning af Andreas Mogensens mission sammen med Det Europæiske Rumagentur (ESA) og ESERO Danmark. Her skal eleverne bygge en robotarm, som kan bruges i rummet.

Ved på den måde at lade skolebænkens teori møde virkelighedens verden bliver naturfag og teknologi både sjovt og spændende, fortæller Udviklingschef i Naturvidenskabernes Hus, Helle Kann. Hun er glad for, at virksomhederne bakker så stærkt op om dagen:

- Det bliver mere autentisk for eleverne. Gennem virksomhedernes engagement og deltagelse får eleverne indblik i nogle problemstillinger, som faktisk betyder noget i en virksomhed.

- Samtidig er opgaverne meget alsidige, så det bliver tydeligt, at eleverne har forskellige styrker og har brug for hinanden på forskellige områder.

Naturfagsmaraton afholdes i 50 kommuner fra januar til maj og er støttet af Novo Nordisk Fonden, LEO Fondet og Grundfos.

-rh

30/1 2024