BUSTER i naturen: Skoleklasser og børnehaver inviteres indenfor

Mille Gori fra Ramasjang er vært for en ny lærerig naturserie for børn og unge, som vises på filmfestivalen BUSTER.

I 'Jagten på de grønne gaver' rejser Mille Gori sammen med WWF Verdensnaturfonden til Uganda, hvor hun sammen med nye venner laver papir af elefantlort, besøger en naturklub for lokale børn, planter træer og beskytter vilde dyr.

WWF håber, at naturserien kan vække børn og unges interesse for vores vidunderlige natur.

Nordens største filmfestival for børn og unge, BUSTER, tager i år en ny festivalplads midt i naturen i Amager Fælled i brug.

Her kan børn, unge og deres voksne gå på opdagelse i sjove udendørsaktiviteter og filmoplevelser i den store naturbiograf.

Festivalpladsen er åben for skoleklasser og børnehaver torsdag den 5. og fredag den 6. oktober, mens alle børn og barnlige sjæle er velkomne lørdag den 7. og søndag den 8. oktober.

Målgruppen er børn og unge fra 2 til 11 år. Udover filmvisninger med naturen i centrum vil der også være leg, læring og musik fra velkendte musikere.

- Vi tror, at filmoplevelsen i biografrummet kan stimulere børn og deres forældres lyst til at gå på opdagelse i naturen.

Alle ungerne kender skærm og biograf. Her kan de trygt tage nye fortællinger om dyr, natur og biodiversitet til sig – og på vores festivalplads på BUSTER I NATUREN skal de så kun gå fem skridt, før de står midt i den vildeste natur i Storkøbenhavn, hvor de så kan lege videre," siger Mariella Harpelunde, programchef på BUSTER.

Mød Mille Gori den 7. oktober og rejs med til Uganda

Børn og barnlige sjæle kan den 7. oktober 2023 møde Ramasjang-vært Mille Gori på BUSTER. Hun fortæller mere om naturserien 'Jagten på de grønne gaver' og sine spændende oplevelser i Uganda.

På sin rejse rundt i landet laver Mille Gori blandt andet papir af elefantlort.

Hun besøger også en naturklub for lokale børn, planter træer og beskytter vilde dyr for at gøre børn klogere på naturens mange gaver.

Hun gør os klogere på alt det, vi mennesker får fra naturen – det, der i biologiens verden hedder økosystemtjenester, som kan oversættes til naturens gaver.

- Jeg glæder mig vildt meget til at møde børnene og fortælle om naturen og min tur til skønne Uganda.

Nogle gange glemmer vi de mange gaver, vi får fra naturen, men vi skal huske, at naturen giver os ren luft, mad, medicin og meget andet godt.

Derfor skal vi passer godt på den, så den kan blive ved med at give os livsvigtige, grønne gaver, siger Mille Gori.

'Jagten på de grønne gaver' er skabt af WWF Verdensnaturfonden med støtte fra Danida.

WWF vil give plads til nysgerrighed på naturen

WWF Verdensnaturfonden kæmper for at beskytte naturen og sikre en bedre harmoni mellem mennesker og dyr.

Derfor er det meget positivt, at BUSTER vil vække de unges interesse for naturen, lyder det.

- Vi er meget glade for, at BUSTER sætter fokus på natur- og biodiversitetskrisen ved at invitere de unge med ud i naturen.

Natur og klima fylder meget i de unges bevidsthed. WWF vil gerne give plads til nysgerrigheden på naturen herhjemme og ude i verden, så unge og børn kan være med til at passe godt på vores klode.

Vi starter med de grundlæggende naturgaver, vi alle kender til – for eksempel det vand, vi drikker, og den luft, vi indånder, siger Mette Boye, miljøfaglig chef i WWF Verdensnaturfonden.

Om workshops

Inde i workshopteltet kan børn og voksne den 7. oktober 2023 hjælpe WWF med at lave en såkaldt skovbørnehave.

Det samme prøvede Mille Gori i Uganda. Vi planter små træer i potter, som deltagerne kan tage med hjem. Når træerne har vokset sig store og bliver plantet ud, kan de kan rense vores luft og lave ilt.

Foran teltet kan deltagerne blive klogere på to af naturens gaver, som både børn og voksne er vilde med – nemlig kakao og kaffe. Deltagerne kommer med på kakaoens og kaffens rejse fra jord til bord.

BUSTER foregår i Amager Fælled ved DR Byen. Indgangen er ved Artillerivej 167.

Adgang til pladsen er gratis, men alle filmvisninger i naturbiografen og udvalgte workshops kræver billet. I weekenden er det muligt at købe et festivalarmbånd for 150 kroner for voksne og 75 kroner for børn eller 400 kroner for 2 børn og 2 voksne plus gebyr.

Armbåndet giver adgang til alle dagens film og aktiviteter. For skoleklasser og børnehaver er prisen 20 kroner per person for filmvisninger og fra 100 til 500 kroner for hele klassen for en workshop.

Billetter kan købes her.

3/10 2023