Arbejdermuseet oplever stor succes i 2023 med rekordbesøg og anerkendelseFoto: Arbejdermuseet

Arbejdermuseet oplever stor succes i 2023 med rekordbesøg og anerkendelse

Arbejdermuseet har haft et fantastisk 2023. 40% flere besøgende har været igennem udstillingerne i Rømersgade og over 13.000 børn har allerede været med skolen til undervisning i det stemningsfulde museum.

I foråret modtog Arbejdermuseet Europarådets Museumspris som det første danske museum nogensinde. Og nu giver Københavns Kommune et vigtigt tilskud til den videre udvikling.

Kultur- og Fritidsudvalget har nemlig besluttet at forhøje det årlige tilskud og bidrager med 1,4 mio. kr. om året de næste fire år.

Støtte til UNESCO-nominering

Københavns Kommune fortsætter også støtten til et af hovedstadens mest ambitiøse kulturprojekter, nemlig nomineringen af Arbejdermuseets bygning, den fredede Arbejdernes Forenings- og Forsamlingsbygning fra 1879, til UNESCO Verdensarvslisten sammen med en række arbejderforsamlingsbygninger i andre lande.

Kulturministeriet har netop i disse dage afsendt den formelle tilkendegivelse om den kommende nominering til UNECOs hovedkvarter i Paris, og der venter nu en intens slutspurt med at færdiggøre den omfangsrige nomineringsrapport, der kan give København sin første UNESCO Verdensarvs-lokation.

Københavns Kommune støtter med 400.000 kr. til projektet i 2024 og 2025.

Opbakningen fra kommunen betyder, at Arbejdermuseet kan fortsætte sin strategiske udvikling fra at være et traditionelt museum til at blive et alsidigt og folkeligt mødested med rod i værdier om fællesskab, demokrati og dannelse.

Arbejdermuseet åbnede Børnenes Baggård i juni måned, som giver helt nye muligheder for undervisning og formidling til børn.

Og det næste trin i strategien bliver særudstillingen KVINDELIV, som slår dørene op d. 13. oktober 2023. Også det initiativ byder på et omfattende arrangements- og undervisningsprogram, som rigtig mange af Københavns skolebørn forhåbentlig kommer til at opleve.

18/9 2023