MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

På landsplan er hver 10. time i folkeskolen vikardækket (krl.dk). Udviklingen har været eksplosivt stigende de senere år til stor frustration for forældre og elever. Skolerne har haft svært ved at følge med, og vikarerne bliver dagligt sendt ud til fag de ikke har kompetencer til at undervise i, og det ender derfor tit med rundbold, fodbold eller Netflix.

– Det nyttede ikke noget, når jeg blev sendt ned til to timers fransk, når jeg ikke kan et ord fransk, siger tidligere vikar Nicklas Kany, stifter af MentorDanmark og tilføjer:

– Det er jo spild af min tid og elevernes tid. Der skal selvfølgelig en vikar til, som kan sproget og dermed også skabe glæde og begejstring omkring det at lære fransk. Vikartimerne bør tages mere alvorligt.

Derfor er folkene bag MentorDanmark gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Skole for vikarer

Derudover har de udviklet en vikarskole, hvor alle vikarer læres op i kompetencer som blandt andet klasserumsledelse og konflikthåndtering.

– Man kan heller ikke forvente, at en ny vikar kan gå ind i en klasse og indtage rummet med troværdighed, hvis ikke vedkommende kender til de gængse pædagogiske virkemidler. Derfor har vi også udviklet vores egen vikarskole, så vi nemmere kan skabe de gode og spændende vikartimer med fagligheden i højsædet, siger Nicklas Kany, som udover at opkvalificere skolens eksisterende vikarkorps oven i købet kan tilbyde skolerne adgang til en stor database med tusindvis af pædagogisk screenede vikarer med høje faglige kompetencer.

– Hos MentorDanmark har vi over 3.000 lektiehjælpere, som alle er screenet og oplært på workshops. Det vil sige, at når skolens eget vikarkorps ikke rækker, og man er nødsaget til at aflyse timer, eller når der skal rekrutteres til langtidssygemeldinger eller barselsvikariater, så står vi også klar med et sikkerhedsnet, siger Nicklas Kany.

Konceptet har været i testfase på flere skoler i Københavns Kommune og Tårnby Kommune i foråret og rulles videre ud på flere skoler i efteråret.Projektet, som er døbt Substy, er støttet af Innovationsfonden.

Vikardækning

Skolebestyrelsen kan fastsætte principper for vikardækning. Hvis det faste undervisende personale er sygemeldt eller af anden grund ikke kan gennemføre den planlagte undervisning, kan skolelederen vælge at aflyse timen eller overlade den til en vikar. Indsættelsen af en vikar kan ske dels for at have et forsvarligt tilsyn med eleverne og dels for at gennemføre den planlagte undervisning.

Vikartimer tæller dog kun med i minimumstimetallene, hvis der er foregået undervisning i faget i vikartimen. Og hvis en vikar skal stå for undervisningen, skal vedkommende i udgangspunktet opfylde de samme kvalifikationskrav, som gælder for de faste undervisere. Det er ikke altid muligt at skaffe vikarer, der lever op til kravene, men skolen har pligt til at forsøge.

Undervisningstimer, der dækkes af vikarer uden læreruddannelse eller særlige kvalifikationer, kan alene anses for gennemførte, hvis vikaren har fået forudgående instruktion til undervisningen.

I indskolingen er der dog åbnet mulighed for, at pædagoguddannede kan være vikarer ved lærerens fravær.

Skolebestyrelsen kan fastsætte principper for vikardækning – for eksempel som en del af ”princippet for undervisningens organisering”.

Kilde: Skole & Forældre

Om MentorDanmark

MentorDanmark er landets største og eneste landsdækkende lektiehjælpsvirksomhed med mere end 3.300 undervisere. MentorDanmark blev stiftet af Nicklas Kany i 2013 og vandt i 2014 Ivækstprisen for ”Årets væksteventyrer”, samt juryprisen EY’s ”Entrepreneur Of The Year” ved landskåringen i 2015. Senest blev virksomheden nordisk vinder af ”People’s Choice” prisen ved Nordic Startup Awards 2017.

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018