Elever fra Byskovskolen i Ringsted med grundlægeren af Skoleglæde.nu, Henrik Leth, på brobygningsdage. Eleverne lærte om trænings betydning for læring og trivsel.
Elever fra Byskovskolen i Ringsted med grundlægeren af Skoleglæde.nu, Henrik Leth, på brobygningsdage. Eleverne lærte om trænings betydning for læring og trivsel.

Skoleglæde-koncept med succes

7500 elever og 500 lærere landet over har været igennem Skoleglæde.nu’s forløb for at øge elevers trivsel

En kombination af motion, mentaltræning, teambuilding og ernæringsviden, der er nemt at flette ind i de faglige timer med digitale videoer og pakkeklart undervisningsmateriale, er blevet populært i de danske skoler.

De har alle fået positive reaktioner fra lærere og elever, og evalueringen fra Greve har vist øget trivsel for elever i alt fra skoleglæde til koncentrationsevne og mere fællesskab. Selv langt efter forløbene er overståede, bruger flere lærere stadig redskaberne.

– Jeg har brugt øvelserne stort set hver dag siden 2016, og eleverne er helt vilde med dem. Let at sætte i gang, let at afvikle og let at gøre børn glade med, siger Jeanette Madsen, der er lærer på Søndermarkskolen.

Ifølge forsker Per Schultz Jørgensen er det netop vigtigt at trivselsprojekter forankres i skolens kultur for at blive en succes – frem for korte projekter, hvor lærere og elever stopper med at bruge øvelserne bagefter. Og han ser et stort potentiale.

– Hos Skoleglæde.nu er jeg glad for at se, at klassemiljøet og teamet er i fokus. For børn skal støttes af et fællesskab, der støtter og anerkender den enkelte og udvikler stærke sociale forpligtelser. Det er rammen, hvor den kropslige og mentale træning kan blive forankret i fælles normer, siger Per Schultz Jørgensen.

– Øvelserne i Skoleglæde.nu kan uden tvivl være med til at give unge en hjælp til at finde en indre ro og dermed også til at udvikle en robusthed i forhold til det øgede pres, de lever med, siger han.

Eleverne lærer personligt lederskab

Ernæringsekspert Christian Bitz, danmarksmesteren i karate og en buddhistisk munk er eksempler på eksperter, der er brugt i materialet for at udfordre eleverne i kritisk tænkning, samarbejde, og hvordan de kommunikerer med hinanden.

– Vi ved, at stor variation i undervisningen med teambuilding motiverer eleverne og hjælper til at understøtte kravene til det 21. århundredes kompetencer. Og lærerne kan gå i gang uden den store forberedelse. Frem over kan mindfulness også let flettes ind i undervisningen, så eleverne bliver endnu bedre til at takle deres egne indre bekymringer, siger Henrik Leth.

Ud over Ikast-Brande har Fredensborg, Gentofte, Albertslund og Greve Kommune, samt en længere række skoler spredt i landet, brugt Skoleglæde.nu.

Guidede øvelser

Skoleglæde.nu gør det via forskellige fysiske øvelser let for elever og undervisere at øge den fysiske aktivitet i skoletimerne til gavn for øget sammenhold, indlæring og overskud til at tackle skolelivet. Konceptet indeholder teambuilding, coaching-øvelser, konflikthåndtering, ernæringsviden og mindfulness. Lærere kan let implementere øvelserne ved at afspille de korte guidede øvelser via nettet over for eleverne.

Det hele startede i 2013, hvor grundlægger, fitness­coach og tidligere skolelærer Henrik Leth holdt oplæg for lærerne i Albertslund Kommune. Her indså han, at lærerne havde brug for lettilgængeligt og hurtigt implementerbart undervisningsmateriale, for at konceptet ville blive brugt. Det er Henrik Leth, der i samarbejde med et team af lærere og eksperter, har udviklet portalen.

 

Fakta

  • Kun en ud af ti elever får de 45 minutters bevægelse i skolen, som skolereformen kræver, står der i en rapport lavet af Center for Ungdomsstudier.
  • Danmark er det næst dårligste land (nr. 41 ud af 42 europæiske lande) i forhold til at hjælpe 11-årige børn med at gennemføre Sundhedsstyrelsens anbefaling af én times motion om dagen ifølge en WHO-undersøgelse fra 2016.
  • Der er 26,1 procent af eleverne i 4.-9. klasse, der keder sig så meget i skolen, at det betragtes som læringshæmmende ifølge tal fra Den Nationale Trivselsmåling 2016. Samme rapport viser desuden, at kedsomheden stiger i de højere klassetrin.

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018