Børneyoga på iPad skaber rum for bedre indlæring

Med børneyoga får skolelærerne et kærkomment redskab til at skærpe børns opmærksomhed og samtidig skabe ro i klasselokalet. Det er udgangspunktet for en helt ny danskudviklet gratis app, “YogaBreaks – Ro i Klassen”

Det særlige ved den danske app “Yoga­Breaks – Ro i Klassen” er, at den formidler en grundlæggende yogaforståelse ind i et animeret univers. I “YogaBreaks” er de fysiske yogaøvelser pakket ind i små animerede film og fortællinger, som passer til børn i indskolingen. Læreren kan dermed roligt lade øvelsesfilmene instruere børnene via whiteboard i klasselokalet og blot vælge imellem forskellige yogaserier. Det er muligt at vælge yogaforløb, og pause i den vanlige undervisning, fra 5 min. og op til et længere 20 min.’s-forløb.

Udgangspunktet for “YogaBreaks” er, at yoga kan bidrage til en større indre ro og en ro til at være med andre, til at koncentrere sig og ikke mindst til at kunne mærke sig selv. At udøve yoga i klasserummet kan give en synergi, og ved at søge indad sammen opnås et større overskud. Yoga er ikke konkurrence-orienteret, men kan give klassen et større sammenhold. Eleverne vil med andre ord føle sig mere som en del af fællesskabet og tage større del i undervisningen.

Eventyrlige fortællinger

For at understøtte forståelsen af yogaens grundprincipper og samtidig stimulere fantasien, tager “YogaBreaks” og de små animerede film udgangspunkt i naturen og i dyrenes egenskaber, fortæller Rikke Hallund, som er en af initiativtagerne til projektet.

–Børn er jo vilde med iPad’s, og børn elsker en god fortælling eller film. Vi synes, der mangler et fysisk værktøj i skolen – og måske også i hjemmet – som kombinerer det digitale med fysiske yogaøvelser og forståelse for kroppen i et sjovt og fængende univers, hvor børnenes fantasi får lov at udfolde sig, siger Rikke Hallund og fortsætter:

–Det er tit fra naturen, at vi henter inspiration og energi. I “YogaBreaks” tager børnene med på en rejse til Floden, Bjerget, Skoven eller Blomsten. Det er ikke svært at lave yoga, alle kan være med – uanset alder. Vi har gjort yogaundervisningen let og tilgængelig via pædagogiske film og vejledninger. Det har med andre ord været vores fornemmeste opgave, at formidle de enkelte øvelser eventyrligt og i børnehøjde, siger Rikke Hallund.

Yoga giver ro

–Den overordnede effekt på øvelserne i “YogaBreaks”, er jordforbindelse og ro, øget koncentration og bevidst nærvær til krop og sind. Yoga har meget stor indflydelse på vores mentale og fysiske helbred, hvordan vi forholder os til vores tanker og følelser. Når børnene bliver bevidste om deres egne følelser, lærer de også om sig selv og om andre, fortæller yogainstruktør og medudvikler på “YogaBreaks”, Sanne Bjørn.

–Børn i de mindste klasser har krudt bagi og larmer tit så meget, at det er svært at forestille sig, hvordan der kan skabes den fornødne ro til undervisningen. Den udfordring har vi taget op. I vores verden kan yoga være nøglen, som skaber bedre rum for indlæring. Børn kan ikke koncentrere sig ret længe ad gangen, og børn laver slet ikke yoga, fordi det er sundt, men fordi det er sjovt. Kombinationen af det sjove for børnene og det seriøse for lærerne har været vores omdrejningspunkt, siger Sanne Bjørn.

Filmene er produceret af Perlefilm og animationsfilminstruktør Rikke Hallund, som blandt andet står bag en af DR’s prisvindende børneserier, Mira og Marie”. Perlefilm har de seneste år specialiseret sig i undervisningsfilm og spil til iPad til børnehaven/folkeskolen.

 

“YogaBreaks” er produceret af Perlefilm i samarbejde med Børneringen. Projektet er støttet af Undervisningsministeriets udlodningsmidler. Instruktør Rikke Hallund, yogainstruktion og speak, Sanne Bjørn. Animation Annette Saugestad Helland, Figurdesign Mira Hilli Møller Hallund. Baggrunde og transformationer Karoline Kalsø. Programmering har AppMonk stået for.

Om “YogaBreaks – Ro i klassen”

“YogaBreaks – Ro i Klassen” er 16 små animerede film med yogaøvelser for børn i indskolingsalderen. Hver film giver en pædagogisk vejledning til udvalgte og egnede yogaøvelser for børn. Øvelserne kan praktiseres uden forkundskab til yogateknikker eller særligt udstyr. I alle øvelser får brugeren grundig vejledning undervejs.

Alle yogastillinger eller -øvelser er mellem 2-5 min. og i “YogaBreaks” kan man vælge blot en enkelt øvelse eller flere øvelser – eller en hel serie på ca. 15 min. Underviseren kan også designe klassens helt egen rejse ved at udvælge de øvelser, som passer dig bedst.

“YogaBreaks – Ro i klassen” er gratis og først og fremmest beregnet til undervisningsbrug i folkeskolens mindste klasser. Private har dog også mulighed for at hente “Yoga­Breaks” – hvis der skal ro i hjemmet.

“YogaBreaks – Ro i klassen” kan downloades på Apple AppStore samt via Undervisningsministeriets materiale­platform, EMU.

Se eksempel på “YogaBreaks” på yogabreaks.dk.

Seneste artikler

Til kamp mod usunde snacks

Størstedelen af det sukker vi indtager, spiser vi mellem måltiderne. Nu har 155.000 skolebørn i 4.-7. klasse taget kampen op mod sukkeret

GoCook · 04-12-2017

Frisk luft har effekt som et ekstra skoleår

Eleverne klarer sig markant bedre, når luftkvaliteten er i top. Det viser et DTU-forsøg fra Vallensbæk Skole, hvor to lokaler fik monteret et ventilationsloft

Troldtekt · 04-12-2017

Med VR-briller kan unge genopleve sig selv fremlægge – og lære af det.

Klædt på til bedre selvværd

Et nyt samarbejde mellem mobilselskabet Call me og Meptek skal hjælpe danske unge til et større selvværd og til at indfri deres fulde potentiale

Call Me og Meptek · 04-12-2017

Foto: Det Kongelige Teater

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Med nye partnerskabsaftaler får flere børn og unge adgang til kunst og stifter bekendtskab med de klassiske kunstarter

Det Kongelige Teater · 04-12-2017

Med Edulabs læringsportal gøres matematikken til en leg for børnene.

Brøker maskeret som banko, krig, fangeleg og stafet

Folkeskolereformen stiller krav om bevægelse i skolen, og da hverdagen i skolen i forvejen er fyldt med krav og mål, er det oplagt at inddrage bevægelse som en del af den faglige læring

Edulab · 04-12-2017