Foto: Børnehjælpsdagen
Foto: Børnehjælpsdagen

Velgørende projekt gør også godt i klasseværelset

Socialt ansvar og finansiel forståelse er kommet på skoleskemaet. Flere hundrede skoleelever, fra hele landet, har været i gang med at skabe innovative fundraising-kampagner til fordel for anbragte børn

Af: 

Jacob Linnemann Andersen / Børnehjælpsdagen

25 skoleklasser har deltaget i projektet ‘Ungdomsværn’, som Børnehjælpsdagen står bag sammen med Danske Bank. Det primære mål med projektet er, at eleverne skal samle penge ind til Børnehjælpsdagens arbejde for de 15.000 anbragte børn og unge i Danmark.

Ungdomsværn skaber også rammerne for, at eleverne – og deres lærere – kan arbejde med to overordnede temaer i undervisningen: social ansvarlighed og finansiel forståelse.

Virkelighedens eksempler

Klasserne har blandt andet beskæftiget sig med at gribe et ellers traditionelt fag som matematik an fra en ny vinkel – med fokus på økonomi- og budgetstyring. Eleverne har nemlig fået til opgave at indsamle og håndtere penge samt planlægge events i løbet af projektperioden.

I den sammenhæng er de nødt til at spørge sig selv: Hvis vi skal holde dette arrangement, hvad har vi så brug for? Hvad koster det, og hvordan får vi pengene? Det kræver forståelse for økonomi, og det er med til at give eleverne et mere realistisk billede af, hvad penge er. Til at hjælpe eleverne med dén udfordring, har Danske Bank stillet læringsværktøjet, ‘Control Your Money’ til rådighed i projektet.

- En ting er at sætte sig et mål. Noget andet er, at målet skal være realistisk. Med programmet tvinges eleverne til at tage stilling til deres målsætninger – er de realistiske? fortæller Lærke Skovvang, der er lærer for to deltagende 7. klasser fra Fjordbakkeskolen i Taulov.

De sædvanlige rammer og roller sættes i spil

Hun oplever, at Ungdomsværn giver nogle elever en mulighed for at blomstre i andre roller og vise deres kvaliteter over for deres klassekammerater, fordi projektformen rækker ud over den sædvanlige undervisningsramme.

- Det er rigtig spændende for eleverne at samarbejde med eksterne aktører, løse en case fra ‘den virkelige verden’ og prøve kræfter med alternativt undervisningsmateriale. Skolen kommer ind i en anden kontekst, og et traditionelt fag – som for eksempel matematik – får en kreativ dimension, som tiltaler eleverne og gør dem mere engagerede, fortæller Lærke Skovvang.

Hun fremhæver et eksempel med en elev, som tidligere har haft store udfordringer i matematikundervisningen. Da eleven gik i gang med den første opgave i ‘Control Your Money’-værktøjet, blev matematik pludselig sat ind i en anden sammenhæng, og eleven endte med at overhale sine klassekammerater og løse alle opgaver som den hurtigste.

Man kommer langt ved at tænke på andre

På Grønnemose Skole i Søborg har skolelærer Jens Andersen meldt sin 8.klasse til Ungdomsværn for at sætte skolen og undervisningen i en anden kontekst. Det gælder blandt andet i forhold til at drage eksterne aktører som Børnehjælpsdagen og Danske Bank ind i undervisningen.

Han oplever, at det bidrager med en anden og ny dynamik i undervisningen. Men en mindst lige så vigtig grund til at melde skolen til projektet er, at det sætter social ansvarlighed på skoleskemaet. For ham er det en stor del af klassens fællesskab at være med til at søge for at få tingene til at fungere. Også for nogen, der måske ikke har det lige så nemt som én selv.

- Jeg vil gerne bibringe eleverne nogle sociale kompetencer, hvor de lærer at tænke på andre. Jeg synes, man kommer langt, hvis man lærer at tænke på andre end sig selv i det hele taget, siger Jens Andersen.

8.klassen på Grønnemose Skole har i forvejen to mottoer: ‘Hvis man er stærk, skal man også være god’ og ‘We are what we do’. Begge dele passer meget godt på Ungdomsværns-kampagnen, hvor man kan hjælpe andre ved at arbejde på en ny måde, og samtidig selv få noget godt ud af det.

Fakta om Ungdomsværn 2014

  • 25 7.-10.klasser fra 15 skoler over hele landet deltog.
  • Kampagnen løb fra 1. september – 7. november 2014.
  • Eleverne skulle udvikle en kampagne (med fokus på PR og indsamling) til fordel for de 15.000 anbragte børn og unge i Danmark.
  • Børnehjælpsdagen står bag ‘Ungdomsværn’, der er udviklet i samarbejde med Fremtidsfabrik. Danske Bank er hovedsponsor.

Fakta om Børnehjælpsdagen

  • Børnehjælpsdagen er en landsdækkende og upolitisk hjælpeorganisation, stiftet i 1904.
  • Børnehjælpsdagen arbejder – hver dag, året rundt – for de 15.000 anbragte børn og unge, der bor uden for hjemmet i Danmark.
  • Børnehjælpsdagen støtter bl.a. de anbragte børn med særlige oplevelser og events, som kan styrke deres selvværd og kompetencer.

Seneste artikler

 
– Mødet med andre unge med høretab har gjort mig stærkere. At vide, at vi er mange. Det har hjulpet mig til at turde være mig selv, siger 22-årige Katrine Brixen

Alle vil hjælpe, hvis du beder om det

Et efterskoleophold hjalp Katrine Brixen til at acceptere sit høretab, og nu holder hun oplæg på skoler

Comfort Audio · 12-10-2017

Elever får større indblik i erhvervsuddannelserne ved selv at prøve.

Viden er vejen til et kvalificeret uddannelsesvalg

Copenhagen Skills giver en trinvis introduktion til erhvervsuddannelserne for 7., 8., 9. og 10. klasserne

Copenhagen Skills · 12-10-2017

Eleverne kan med en ganske almindelig hængelås sikre løbehjulet mod tyveri.

Få styr på løbehjulene

Lyngsøe har udviklet og designet en række nye løsninger på, hvordan skoleelevernes mange løbehjul let og hurtigt kan parkeres i god orden

Lyngsøe · 12-10-2017

 
Teknikken kan integreres i undervisningen og hjælpe til mere bevægelse.

Digitalt læringsmiddel får bevægelse ind i undervisningen

Undervisningsappen Mapop kombinerer læring, glæde og bevægelse

Miracle · 12-10-2017

Skoleelever er begejstrede for at være i køkkenet og lære om råvarer og madlavning.

Lejrskole med bid i

Nu kan dobbelt så mange elever i fremtiden søge om at komme på MADlejr. Tysk præstegård laves om til madskole

Madlejr · 12-10-2017