Foto: Børnehjælpsdagen
Foto: Børnehjælpsdagen

Velgørende projekt gør også godt i klasseværelset

Socialt ansvar og finansiel forståelse er kommet på skoleskemaet. Flere hundrede skoleelever, fra hele landet, har været i gang med at skabe innovative fundraising-kampagner til fordel for anbragte børn

Af: 

Jacob Linnemann Andersen / Børnehjælpsdagen

25 skoleklasser har deltaget i projektet ‘Ungdomsværn’, som Børnehjælpsdagen står bag sammen med Danske Bank. Det primære mål med projektet er, at eleverne skal samle penge ind til Børnehjælpsdagens arbejde for de 15.000 anbragte børn og unge i Danmark.

Ungdomsværn skaber også rammerne for, at eleverne – og deres lærere – kan arbejde med to overordnede temaer i undervisningen: social ansvarlighed og finansiel forståelse.

Virkelighedens eksempler

Klasserne har blandt andet beskæftiget sig med at gribe et ellers traditionelt fag som matematik an fra en ny vinkel – med fokus på økonomi- og budgetstyring. Eleverne har nemlig fået til opgave at indsamle og håndtere penge samt planlægge events i løbet af projektperioden.

I den sammenhæng er de nødt til at spørge sig selv: Hvis vi skal holde dette arrangement, hvad har vi så brug for? Hvad koster det, og hvordan får vi pengene? Det kræver forståelse for økonomi, og det er med til at give eleverne et mere realistisk billede af, hvad penge er. Til at hjælpe eleverne med dén udfordring, har Danske Bank stillet læringsværktøjet, ‘Control Your Money’ til rådighed i projektet.

- En ting er at sætte sig et mål. Noget andet er, at målet skal være realistisk. Med programmet tvinges eleverne til at tage stilling til deres målsætninger – er de realistiske? fortæller Lærke Skovvang, der er lærer for to deltagende 7. klasser fra Fjordbakkeskolen i Taulov.

De sædvanlige rammer og roller sættes i spil

Hun oplever, at Ungdomsværn giver nogle elever en mulighed for at blomstre i andre roller og vise deres kvaliteter over for deres klassekammerater, fordi projektformen rækker ud over den sædvanlige undervisningsramme.

- Det er rigtig spændende for eleverne at samarbejde med eksterne aktører, løse en case fra ‘den virkelige verden’ og prøve kræfter med alternativt undervisningsmateriale. Skolen kommer ind i en anden kontekst, og et traditionelt fag – som for eksempel matematik – får en kreativ dimension, som tiltaler eleverne og gør dem mere engagerede, fortæller Lærke Skovvang.

Hun fremhæver et eksempel med en elev, som tidligere har haft store udfordringer i matematikundervisningen. Da eleven gik i gang med den første opgave i ‘Control Your Money’-værktøjet, blev matematik pludselig sat ind i en anden sammenhæng, og eleven endte med at overhale sine klassekammerater og løse alle opgaver som den hurtigste.

Man kommer langt ved at tænke på andre

På Grønnemose Skole i Søborg har skolelærer Jens Andersen meldt sin 8.klasse til Ungdomsværn for at sætte skolen og undervisningen i en anden kontekst. Det gælder blandt andet i forhold til at drage eksterne aktører som Børnehjælpsdagen og Danske Bank ind i undervisningen.

Han oplever, at det bidrager med en anden og ny dynamik i undervisningen. Men en mindst lige så vigtig grund til at melde skolen til projektet er, at det sætter social ansvarlighed på skoleskemaet. For ham er det en stor del af klassens fællesskab at være med til at søge for at få tingene til at fungere. Også for nogen, der måske ikke har det lige så nemt som én selv.

- Jeg vil gerne bibringe eleverne nogle sociale kompetencer, hvor de lærer at tænke på andre. Jeg synes, man kommer langt, hvis man lærer at tænke på andre end sig selv i det hele taget, siger Jens Andersen.

8.klassen på Grønnemose Skole har i forvejen to mottoer: ‘Hvis man er stærk, skal man også være god’ og ‘We are what we do’. Begge dele passer meget godt på Ungdomsværns-kampagnen, hvor man kan hjælpe andre ved at arbejde på en ny måde, og samtidig selv få noget godt ud af det.

Fakta om Ungdomsværn 2014

  • 25 7.-10.klasser fra 15 skoler over hele landet deltog.
  • Kampagnen løb fra 1. september – 7. november 2014.
  • Eleverne skulle udvikle en kampagne (med fokus på PR og indsamling) til fordel for de 15.000 anbragte børn og unge i Danmark.
  • Børnehjælpsdagen står bag ‘Ungdomsværn’, der er udviklet i samarbejde med Fremtidsfabrik. Danske Bank er hovedsponsor.

Fakta om Børnehjælpsdagen

  • Børnehjælpsdagen er en landsdækkende og upolitisk hjælpeorganisation, stiftet i 1904.
  • Børnehjælpsdagen arbejder – hver dag, året rundt – for de 15.000 anbragte børn og unge, der bor uden for hjemmet i Danmark.
  • Børnehjælpsdagen støtter bl.a. de anbragte børn med særlige oplevelser og events, som kan styrke deres selvværd og kompetencer.

Seneste artikler

Til kamp mod usunde snacks

Størstedelen af det sukker vi indtager, spiser vi mellem måltiderne. Nu har 155.000 skolebørn i 4.-7. klasse taget kampen op mod sukkeret

GoCook · 04-12-2017

Frisk luft har effekt som et ekstra skoleår

Eleverne klarer sig markant bedre, når luftkvaliteten er i top. Det viser et DTU-forsøg fra Vallensbæk Skole, hvor to lokaler fik monteret et ventilationsloft

Troldtekt · 04-12-2017

Med VR-briller kan unge genopleve sig selv fremlægge – og lære af det.

Klædt på til bedre selvværd

Et nyt samarbejde mellem mobilselskabet Call me og Meptek skal hjælpe danske unge til et større selvværd og til at indfri deres fulde potentiale

Call Me og Meptek · 04-12-2017

Foto: Det Kongelige Teater

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Med nye partnerskabsaftaler får flere børn og unge adgang til kunst og stifter bekendtskab med de klassiske kunstarter

Det Kongelige Teater · 04-12-2017

Med Edulabs læringsportal gøres matematikken til en leg for børnene.

Brøker maskeret som banko, krig, fangeleg og stafet

Folkeskolereformen stiller krav om bevægelse i skolen, og da hverdagen i skolen i forvejen er fyldt med krav og mål, er det oplagt at inddrage bevægelse som en del af den faglige læring

Edulab · 04-12-2017