Nyt skriveværktøj til folkeskolens sprogprøverFoto: Colourbox

Nyt skriveværktøj til folkeskolens sprogprøver

Børne- og Undervisningsministeriet indfører gradvist et nyt tekstfelt, som elever i 9. og 10. klasse skal bruge til den skriftlige del af prøverne i tysk, engelsk og fransk.

Fra skoleåret 2024/2025 bliver det obligatorisk for alle folkeskoler at bruge tekstfeltet.

Men allerede fra maj 2024 kan skolerne frivilligt melde sig til at afprøve tekstfeltet.

Formålet med tekstfeltet er at sikre mere lige vilkår for eleverne.

I dag skriver de besvarelser i fx Word, hvor nogle har adgang til stavekontrol og oversættelsesprogrammer. Det nye tekstfelt har ikke den funktionalitet.

I tekstfeltet kan eleverne ikke kopiere tekst ind eller ud.

Dermed bliver det sværere at snyde ved at bruge fx ChatGPT eller Google Translate.

Ordbøger må fortsat bruges som hjælpemiddel. Men stave- og grammatikkontrol fjernes helt fra 2024/2025.

Skoler, der vil afprøve tekstfeltet allerede i maj 2024, skal tilmelde hele årgange i tysk, engelsk og fransk.

Hvis et af fagene udtrækkes til prøve, skal skolen bruge tekstfeltet.

Tilmelding sker ved en undersøgelse fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Den frivillige afprøvning kræver opbakning fra ledelse, lærere, elever og forældre.

Det er vigtigt at forberede eleverne på de nye prøvevilkår.

Ministeriet udsender vejledningsmateriale og giver adgang til eksempelprøver.

Lærere kan fx træne elever i at slå op i ordbøger og skrive uden stavekontrol.

Alle skoler skal senest bruge tekstfeltet fra december 2024.

Formålet er at skabe fair og mere ens prøvevilkår for eleverne i hele landet.

4/12 2023