Fem veje til at vække elevernes skrivemotivation i danskfaget
Forskningsbaseret tilgang skal hjælpe elever, der oplever skrivning som kedeligt, svært eller meningsløst
Mange danske skolebørn mister glæden ved at skrive, efterhånden som de bevæger sig gennem uddannelsessystemet.
Dette skaber markante udfordringer for dansklærere, der kæmper med at fastholde elevernes engagement i det skriftlige arbejde.
En ny bog tilbyder nu konkrete værktøjer til at vende denne tendens.
I "Veje til elevers skrivelyst", der udkommer den 9. december, præsenterer lektor Tomas Breinholdt Madariaga en skrivedidaktisk model, der tager højde for, at elever motiveres på forskellige måder.
Modellen bygger på fem centrale motivationsorienteringer: autenticitet, involvering, mestring, relationer og viden.
Differentieret skriveundervisning for alle elever
- Alt for mange elever oplever skrivning som kedeligt, svært eller direkte meningsløst, forklarer Madariaga, der er lektor på læreruddannelsen ved VIA University College i Silkeborg og tidligere folkeskolelærer.
Bogens tilgang gør det muligt at designe skriveopgaver, der kan differentieres inden for en fælles ramme.
Dette hjælper læreren med at tydeliggøre for eleverne, hvorfor de skal skrive, og hvad deres tekster skal bruges til - elementer der er afgørende for motivationen.
Praksisnære værktøjer til hverdagen
Med afsæt i nyeste forskning og mangeårig praksiserfaring tilbyder bogen:
- Konkrete skriveopgaver og skrivestrategier tilpasset alle klassetrin - også for elever med dansk som andetsprog
- Eksempler og modeltekster, der kan implementeres direkte i undervisningen
- Feedbackmetoder, der styrker elevernes mod og deltagelse
- Inspiration til autentiske skrivesituationer og elevinddragelse
Særligt bemærkelsesværdigt er bogens fokus på nyankomne elever, hvor begreber som translanguaging og det affektive filter introduceres - et område, der fylder stadigt mere i skolernes daglige praksis.
Stort behov i skolerne
Motiverende skrivedidaktik er et voksende tema både i læreruddannelsen og i folkeskolen.
Skoler efterspørger i stigende grad viden om, hvordan skriveundervisningen kan blive både motiverende, differentieret og lærerig.
"Veje til elevers skrivelyst" henvender sig bredt til fagpersoner omkring danskundervisningen: dansklærere, klassepædagoger, skrivevejledere, lærerstuderende og læreruddannere - samt alle, der arbejder med at støtte elevers skriveprocesser.
Bogen udkommer den 9. december og kan købes på dafoloforlag.dk samt hos online boghandlere til en vejledende pris på 249 kr. ekskl. moms (ISBN: 9788772344263).
- rh